موج های گرد و غباری که تکرار می شوند

این در حالیست که اگر روزی فردی را می دیدیم که ماسک به صورت داشت فکر می کردیم که به دلیل مشکلات خاص خود از این وسیله استفاده می کند ولی امروز با دیدن روزانه صدها نفر در شهر که ماسک به صورت دارند مشکل آلودگی هوا را در استان لرستان باور کرده ایم.

مهر: با آغاز روزهای گرم سال شاید دیگر کمتر روزی پیدا شود که بتوان آن را روز پاک نام نهاد که با این تفاسیر باید به جای روزهای غبارآلود، روزهای پاک سال را بشماریم.

روزهای غبارگرفته سه سال اخیر را که می شماری شاید در مجموع مردم لرستان یک سال را با غبار زندگی کرده اند، تصور که می کنی مردم ۳۰۰ روز سه سال اخیر را با گرد و غبار سپری کرده اند متوجه خواهی شد که این پدیده چه تبعاتی را به دنبال داشته است.

این در حالیست که اگر روزی فردی را می دیدیم که ماسک به صورت داشت فکر می کردیم که به دلیل مشکلات خاص خود از این وسیله استفاده می کند ولی امروز با دیدن روزانه صدها نفر در شهر که ماسک به صورت دارند مشکل آلودگی هوا را در استان لرستان باور کرده ایم.

و این روند اینگونه اذهان را نهیب می زند که مبادا روزی این وضعیت که خود را در روال روزمره زندگی ما جا داده است برایمان آنقدر عادی شود که یادمان برود روزی آسمان استان لرستان هم آبی آبی بود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آلودگی فعلی هوای استان لرستان اظهار داشت: در حال حاضر مطابق آخرین سنجشهای صورت گرفته میزان ذرات معلق در هوای این استان ۳۴۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

محمد حسین بازگیر استاندارد ذرات معلق در هوا را ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر آلودگی هوای استان لرستان بیش از ۲٫۳ برابر حد استاندارد است.

وی از لرستانیها خواست که از ورزش کردن و فعالیت های بدنی در فضای باز خودداری کنند و گفت: همچنین بیماران قلبی و تنفسی به ویژه سالخوردگان و خردسالان غیر از مواقع ضروری از منزل خارج نشوند.

امروز یک دهه از تولد پدیده شومی به نام ریزگردها می گذرد اما به راستی بعد از گذشت یک دهه از زندگی در کنار ذرات ریزی که در مقابل هجوم گسترده آنها هستیم، چه باید کرد.

این در حالیست که اثرات بی شمار گرد و غبار بر روی سلامتی مردم موضوع بسیار مهمی است که در سالهای اخیر هزینه های بسیاری را بر اهالی زاگرس تحمیل کرده است.

ریزگردها در یک دهه اخیر بیش از ۲۰ استان کشور را درگیر خویش کرده اند تا بدین ترتیب سلامتی بیش از میلیونها ایرانی با تبعاتی چون بیماریهای حاد تنفسی، قلبی و عروقی دست به گریبان باشد.

استان لرستان سال ۸۸ را با ۱۰۰ روز آلوده پشت سر گذاشت و در سال ۸۹ نیز شاهد چندین موج ضعیف و شدید ریزگردهای عربی بود تا حاصل آن بیش از ۱۰۰ روز آلوده و پرغبار باشد. این در حالیست که در سال ۹۰ نیز استان لرستان شاهد بیش از ۸۳ روز آلوده و غبار آلوده بود.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.