موز غذای آینده مردم!

تغییرات اقلیم می تواند موز را به منبع غذایی اصلی و مهمی برای میلیون ها نفر تبدیل کند.

به گزارش مهر، محققان کشاورزی CGIARمی گویند این میوه می تواند جایگزین سیب زمینی در برخی کشورهای در حال توسعه شود.

همانطور که دمای جهانی افزایش می یابد گیاهان کاساوا و لوبیا چشم بلبلی می توانند نقش بسیار مهمی را در کشاورزی ایفا کنند.

به گفته این محققان در آن زمان مردم خود را با غذاهای جدید و متنوع سازگار خواهند کرد.

گروهی از دانش پژوهان در پاسخ به درخواست کمیته امنیت غذای جهان سازمان ملل به تاثیرات تغییرات اقلیم بر روی مهمترین کالاهای کشاورزی متمرکز شدند.

این محققان پیش بینی کردند کشت سه محصول اصلی تولید کننده کالری یعنی برنج، گندم و ذرت در بسیاری از کشورها کاهش خواهد یافت.

به گفته آنها سیب زمینی که در اقلیم های سردتر به خوبی رشد می کند اما می تواند به دلیل افزایش دما، آسیب پذیر شده و کشت آن کاهش یابد.

پژوهشگران می گویند این تغییرات می تواند گشایشی برای پرورش گونه های خاصی از موز در ارتفاعات بالاتر و حتی در مناطقی باشد که در حال حاضر سیب زمینی کشت می شود.

اگرچه این تغییر منبع غذایی لزوما یک فرصت طلایی نیست اما مکانهایی وجود دارد که دمای هوا در آنها افزایش می یابد و از این رو موز می تواند یک گزینه مناسب باشد.

گیاه کاساوا می تواند به نیازهای غذایی در جنوب آسیا پاسخ دهد.

این گزارش گندم را یکی از مهمترین گیاهان تامین کننده پروتئین و کالری مورد نیاز انسان توصیف می کند.

اما در همین گزارش آمده است که کشت گندم در آینده در کشورهای در حال توسعه به مشکل خواهد خورد. در این کشورها قیمت بالای پنبه، ذرت و دانه های سویا، گندم را به زمین های حاشیه ای می راند. در این حالت گندم به استرس ناشی از تغییرات اقلیم آسیب پذیر می شود.

این محققان می گویند چنین تغییری در منبع غذایی قبلا نیز وجود داشته است. دو دهه پیش در مناطق خاصی از آفریقا، برنج هیچ گونه مصرفی نداشت اما اکنون وجود دارد. مردم به دلیل قیمت، در دسترس بودن و آسانی پخت، غذای خود را تغییر داده اند و این تغییر دوباره در آینده نیز روی خواهد داد.

محققان با تاکید بر اینکه دانه های سویا یکی از مهمترین منابع تامین پروتئین هستند می گویند این ماده غذایی به تغییرات دما بسیار حساس است و از این رو آنها لوبیا چشم بلبلی را که غذای فقرا در کشورهای جنوب صحرای آفریقا است به عنوان جایگزین مناسبی برای سویا معرفی می کنند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.