موضوع اختیارات، چالش رییس جمهوری منتخب مصر است

‘سید امیر موسوی’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به سوالی درباره نتایج غیر رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر مبنی بر پیروزی نامزد اخوان المسلمین افزود: شورای نظامی حاکم در مصر، اختیارات استراتژیک را از مقام ریاست جمهوری سلب کرده است و رییس جمهوری منتخب، اختیارت حساس، بزرگ واستراتژیک را همانند دوران حُسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر ندارد.

وی با بیان اینکه مُرسی تسلطی بر نظامیان و امور امنیتی ندارد و نمی تواند درمورد قرارداد کمپ دیوید و روابط با رژیم صهیونیستی تصمیم گیری کند، اظهار داشت: شورای نظامی مصر، پارلمانی را که اکثریت آن از اسلامگرایان بودند، منحل کرد؛ از این رو، رییس جمهوری منتخب نمی تواند با توجه به اینکه قانون اساسی عملا وجود ندارد، در مسایل مهم داخلی نیز تصمیم گیری کند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه تصریح کرد: شورای نظامی مصر بعد از انحلال پارلمان مجبور شد با اکثریت ضعیفی نامزد اخوان المسلمین را پیروز انتخابات معرفی کند ولی رای بالایی را برای احمد شفیق آخرین نخست وزیر حسنی مبارک اعلام کرد که پیام آن، نداشتن اکثریت از سوی ‘مُرسی’ و انقلابیون مصری است.

موسوی تاکید کرد: مُرسی با توجه به تفاوت یک تا دو درصدی آرا در مقایسه با احمد شفیق و همچنین سلب شدن بیشتر اختیارات استراتژیک رییس جمهوری توسط شورای نظامی نمی تواند در مورد روابط با ایران، رژیم صهیونیستی و سایر موضوعات، تصمیمات قاطعی را اتخاذ کند.

وی یادآور شد: قدرت نظامی و امنیتی در دستان شورای نظامی و قدرت دینی نیز در دستان الازهر است.

این کارشناس مسایل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا انقلابیون مصری سلب شدن اختیارات رییس جمهوری را می پذیرند و میدان التحریر را خالی می کنند؟ اظهار داشت: به نظر می رسد انقلابیون مصری همچنان در میدان باقی بمانند.

موسوی با بیان اینکه تجربه نشان داده است که اخوان المسلمین در برخی مواضع خود با شورای نظامی سازشکاری می کند، گفت: این احتمال وجود دارد که اخوان المسلمین مصر به مقام ریاست جمهوری بسنده کند زیرا که نمی خواهد این فرصت تاریخی را از دست دهد.

وی افزود: چالش بعدی در مصر، میان انقلابیون با شورای نظامی و باقیماندگان حکومت مبارک خواهد بود.

براساس نتایج غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری مصر، محمد مُرسی نامزد اسلام گرایان مصری با کسب ۵۲٫۵ درصد آرا بر احمد شفیق دیگر نامزد این انتخابات و آخرین نخست وزیر زمان حُسنی مبارک پیروز شده است.

قرار است نتایج رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، پنج شنبه هفته جاری اعلام شود.

سیام** ۹۱۲۹**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۹۷۰۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.