موضوع مکتب‌خانه‌ها نخ‌نما شده است/ در همه ژانرهای موسیقی می‌توانیم مکتبخانه داشته باشیم

۰۵خردادماه،

مهدوی در گفت و گو با هنرآنلاین:

رضا مهدوی گفت: موضوع مکتب خانه ها دچار شعارزدگی شده است چرا که هدف ما این بود از پیران قوم استفاده کنیم تا نقالی و عرفان‌های نهفته در هر منطقه سینه به سینه به نسل های بعد منتقل شود اما گویا این هدف به سرانجام نخواهد رسید.

رضا مهدوی، مدیر پیشین مرکز موسیقی حوزه هنری و نوازنده سنتور در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین دربارهٔ تاسیس مکتب خانه های موسیقی گفت: مجموعه جشنواره بی نظیر موسیقی نواحی در دهه ۷۰ و در حوزه هنری شکل گرفت و این روند در دهه ۸۰ نیز ادامه یافت که این جشنواره ها توسط محمدرضا درویشی هدایت می شد و کارهای اجرایی را من انجام می دادم و در تلاش بودیم تا به یک نتیجه مطلوب برسیم زیرا اساتید این حوزه یک به یک از دنیا می رفتند و ما تصمیم گرفتیم تا موسیقی نواحی و محلی را ثبت و ضبط کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: طرح مکتب خانه ها را من چندین سال پیش مطرح کردم و می خواستیم با توجه به امکانان و با پذیرایی ساده از اساتید شاخص هر منطقه هفته ای یک بار بومیان را در یک محیط آموزشی به نام مکتب خانه جمع کنیم و حتی سفرهای استانی پژوهشی انجام دادیم اما متاسفانه به سبب کمبود بودجه این اقدام به سرانجام نرسید.

این نوازنده در ادامه تاکید کرد: همچنین در طول سفرهای استانی به این نتیجه رسیدیم که این اقدام در حین سادگی بسیار سخت است و متوجه شدیم چیزی که از دست رفته به راحتی به دست نمی آید.

مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من موسیقی نواحی باید نهادینه شود و باید از شعار دادن اجتناب کنیم زیرا این اقدام باید کارشناسانه عملی شود. همچنین این موضوع می تواند تداوم یابد اما تعهدها و صداقت ها کمرنگ شده است و این کار را دشوار می سازد.

رضا مهدوی افزود: بحث مکتب خانه ها نخ نما شده است و دچار شعار زدگی شده است، تمامی هدف ما این بود از پیران قوم استفاده کنیم تا نقالی و عرفان های نهفته در هر منطقه سینه به سینه به نسل های بعد منتقل شود اما گویا این هدف به سرانجام نخواهد رسید.

این نوازنده در ادامه گفت: تاسیس مکتب خانه ها در حال حاضر بی فایده است زیرا فقط سه استاد موسیقی نواحی اصیل باقی مانده اند که این پیشکسوتان نیز از لحاظ جسمی توانایی ندارند و حتی از نامهربانی ها رنجیده خاطر می باشند.

مهدوی در این باره بیان کرد: مهم ترین کاری که باید انجام شود این است که با اساتید این حوزه مشورت کنیم شاید اصلا خودشان راضی به این کار نباشند در نتیجه باید قبل از هرکاری با مدیریت درست برنامه ریزی کنیم و هرسال این موضع را مطرح نکنیم زیرا همه می دانیم که بی فایده است.همچنین باید پژوهش های میدانی و کاربردی انجام شود و شاخص سازی ها را مشخص کنیم زیرا شاخص سازی بر مبنای تولید است و اگر بتوانیم تولید کنیم به شاخص های مدنظر نزدیک تر می شویم.

وی افزود: مهم ترین ویژگی مکتب خانه این است که از نظر کمی و کیفیتی به جشنواره بسیار کمک می کند زیرا یک اندیشه را در یک خلوت خانه با نام مکتب خانه می توانیم به مریدان انتقال دهیم در نتیجه باید با دید فرهنگی و هنری به این موضوع نگاه کنیم.

رضا مهدوی در ادامه گفت: به نظر من در تمامی ژانرهای موسیقی می توانیم مکتب خانه داشته باشیم به عنوان مثال کوروش یغمایی مکتب خاص خودش را دارد و ایرج و گلپا نیز در آواز مکتب داشتند و مکتب خانه ها نسبت به آموزشگاههای موسیقی استاندارد می باشند در نتیجه باید مکتب خانه های دولتی تاسیس شود.

وی در پایان گفت: همان طور که قبلا هم اشاره کردم اولین طرحی که ارائه شده است باید بررسی شود و سپس جلسه هایی را با حضور بزرگان این عرصه برگزار کنیم تا شاید بتوانیم به نتیجه برسیم.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.