مک کارتی آینده‌دارترین بازیکن ایرلند

جام جم آنلاین: در ادامه معرفی تیم‌های حاضر در گروه «C» رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ به معرفی تیم ملی فوتبال جمهوری ایرلند می‌پردازیم.

تیم ملی فوتبال جمهوری ایرلند یکی از تیم‌های حاضر در گروه «C» است. این تیم در آخرین رنکینگ فیفا در مکان هجدهم جهان قرار دارد.

نحوه صعود

تیم ملی جمهوری ایرلند در مسابقات انتخابی یورو ۲۰۱۲ در گروه «B» با تیم های روسیه، ارمنستان، اسلواکی، مقدونیه و آندورا همگروه بود.

جمهوری ایرلند در راه رسیدن به مرحله پلی آف تنها یک شکست متحمل شد و در دیدار پلی آف مقابل استونی نیز اجازه نداد کار به دیدار برگشت بکشد.

تنها شکست آنها در خانه و مقابل روسیه رقم خورد.

شاگردان تراپاتونی در دو دیدار ابتدایی پیروز شدند؛ پیروزی در خانه ارمنستان و سپس یک پیروزی پرگل خانگی مقابل آندورا، شروعی خوبی برای سبزها رقم زد.

دو پیروزی مقابل مقدونیه و بار دیگر پیروزی مقابل آندورا و ارمنستان، شش پیروزی ایرلند در ۱۰ دیدار مقدماتی را رقم زد.

تنها ناکامی ایرلند در این رقابت‌ها؛ عدم پیروزی‌شان در دو دیدار رفت و برگشت مقابل اسلواکی بود. آنها البته خوش شانس بودند که توانستند مسکو را با یک امتیاز ترک کنند.

در دیدار پلی آف که ایرلند برابر استونی قرار گرفت توانست در مجموع با نتیجه پر گل ۵-۱ استونی را شکست داده و به رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ راه یابد.

نتایج مسابقات انتخابی جمهوری ایرلند به شرح زیر است:

ارمنستان صفر-۱ ایرلند

ایرلند ۳-۱ آندورا

ایرلند ۲-۳ روسیه

اسلواکی ۱-۱ ایرلند

ایرلند ۲-۱ مقدونیه

مقدونیه صفر-۲ ایرلند

ایرلند صفر-صفر اسلواکی

روسیه صفر-صفر ایرلند

آندورا صفر-۲ ایرلند

ایرلند ۲-۱ ارمنستان

رده‌بندی گروه «B» مسابقات انتخابی:

۱- روسیه ۲۳ امتیاز

۲- جمهوری ایرلند ۲۱ امتیاز

۳- ارمنستان ۱۷ امتیاز

۴- اسلواکی ۱۵ امتیاز

۵- مقدونیه ۸ امتیاز

۶- آندورا صفر امتیاز

سابقه در مسابقات یورو

ایرلندی‌ها تنها دو بار پیش از این حضور در یورو را تجربه کرده‌اند. آنها در سال ها ۱۹۶۴ و ۱۹۸۸ حضور داشتند.

در مسابقات سال ۱۹۶۴ توانستند به مرحله یک چهارم نهایی صعود کنند و در این مرحله با شکست در مقابل اسپانیا از جام خداحافظی کردند.

در سال ۱۹۸۸ زمانی که جکی چارلتون هدایت این تیم را برعهده داشت، در آلمان غربی با سایر تیم های اروپایی رودررو شدند.

در آن رقابت‌ها، آنها انگلیس را شکست دادند، با شوروی مساوی کردند و مقابل هلند شکست خوردند و با جام وداع کردند.

از آن زمان آنها تنها دو بار به پلی‌آف رسیدند و هر دو بار ناکام ماندند؛ در سال ۱۹۹۶ مقابل هلند و در سال ۲۰۰۰ برابر ترکیه.

ایرلندی‌ها در دو دوره اخیر نتایج بدی در مرحله مقدماتی گرفتند و حتی به پلی‌آف هم نرسیدند اما در این دوره جبران کردند و سرانجام جایی در بین ۱۶ تیم دور نهایی پیدا کردند.

رابی کین بازیکن این تیم با زدن ۵۳ گل بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال جمهوری ایرلند است و شی گیون دروازه بان مطرح این تیم نیز با ۱۲۰ بازی ملی بیشترین تعداد بازی را برای این تیم انجام داده است.

یورو ۲۰۱۲

جمهوری ایرلند در رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ در گروه «C» این مسابقات با تیم‌های ایتالیا، اسپانیا و کرواسی همگروه است.

برنامه بازی‌های جمهوری ایرلند در یورو ۲۰۱۲ به شرح زیر است:

۲۱ خرداد: جمهوری ایرلند – کرواسی، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در پوزنان لهستان

۲۵ خرداد: اسپانیا – جمهوری ایرلند، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در گدانسک لهستان

۲۹ خرداد: ایتالیا – جمهوری ایرلند، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در پوزنان لهستان

معرفی مربی و بازیکنان کلیدی

مربی: جیووانی تراپاتونی

این مربی باتجربه ایتالیایی در دوران حضورش روی نیمکت ایرلند با انتقادات زیادی روبرو شد. منتقدان این مربی ۷۲ ساله تاکتیک‌ها و روش‌های او را قدیمی می‌دانستند و به انتخاب‌هایش خرده می‌گرفتند.

اما آنها نباید فراموش کنند که تراپاتونی توانست ایرلند را برای اولین بار در دو دهه اخیر به اولین تورنمنت مهمش برساند. این در حالی است که آنها با صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ نیز فاصله زیادی نداشتند و تنها گل جنجالی فرانسوی‌‌ها با خطای هند تیه‌ری آنری موجب حذف آنها شد.

بازی‌های تیم تراپ در ماه‌های اخیر توجهات و ستایش‌های زیادی را موجب شده است؛ سبک بازی آنها ترکیبی از دفاع منسجم، خط میانی جنگنده و نفوذ از کناره هاست.

ایرلند تیم چندان خلاقی نیست و معمولا روی ضدحملات کار می‌کند اما رسیدن به یک تورنمنت بزرگ پاسخ خوبی برای منتقدان تراپاتونی بوده است.

کاپیتان: رابی کین

شماره ۱۰ تیم ملی ایرلند هر زمان که بقیه قادر نیستند، با گلزنی‌هایش از راه می‌رسد. علی رغم روزهای بدی که در رقابت‌های باشگاهی سپری کرده، رابی کین در دیدارهای ملی همچنان یک ستاره تاثیر گذار است.

دوران ناامید کننده حضور در اینتر و لیورپول باعث شد تا همه بین رابی کین باشگاه و رابی کین تیم ملی تفاوت قائل شوند. او از آن نوع بازیکنانی است که روی دست مدافعان حرکت می‌کند و در بهترین زمان، بهتر ضربه را به حریف وارد می‌کند.

 رابی کین در ۳۱ سالگی تورنمنت‌های ملی زیادی در پیش ندارد و مطمئنا وقتی بازنشسته شود، هواداران ایرلند برای او دلتنگ خواهند شد.

بازیکن ستاره: شی گیون

روزهایی که ایرلند به لطف ستاره‌هایی مانند لیام برادی، پل مک گراث یا روی کین از دیدارهای سخت سربلند خارج می شد، گذشته است. ایرلند تراپاتونی یک تیم سخت کوش است که بیش از آنکه به درخشش ستاره‌‌هایش وابسته باشد، یک گروه منسجم است. به همین دلیل، در بعضی از بازی‌های بزرگ، سبزها برای موفقیت به  درخشش شی گیون نیاز دارند.

دروازه‌بان فعلی آستون ویلا همیشه در سطح بالایی کار کرده و البته ضعف همیشگی‌اش روی توپ‌های هوایی همچنان پا برجاست. این دروازه‌بان باتجربه با ۱۲۰ بازی ملی یکی از بهترین‌های نسل خود است و در این سن و ‌سال کمتر نشانه‌ای از افت نشان داده است.

پدیده جوان: جیمز مک کارتی

این هافبک ۲۱ ساله ویگان سرانجام بین بازی در ایرلند یا اسکاتلند، جایی که در آن به دنیا آمده بود را انتخاب کرد.

او در مارس ۲۰۱۰ و در دیدار مقابل مقدونیه برای اولین بار برای ایرلند به میدان رفت و در همان اولین دیدار، تردیدها در مورد توانایی‌‌هایش برای بازی در تیم ملی را از بین برد.

او هنوز راه زیادی برای اثبات توانایی‌هایش به تراپاتونی دارد، مربی‌ای که بارها او را به تیمش فراخوانده و تنها به دلیل مصدومیت، از دعوت کردنش صرف نظر کرده است.

ترکیب پاس‌های دقیق و هوش سرشار، او را به آینده‌دارترین بازیکن ایرلند تبدیل کرده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.