میزان ابتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان ۸۶ درصد کاهش یافت

دکتر ‘منصور شکیبا’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر همین اساس شمار افراد مبتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان از ۱۶ هزار و ۳۶۳ نفر در سال ۸۲ هم اینک به دو هزار و ۳۸۰ نفر کاهش یافته است.

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تلاش است تا سال ۱۴۰۴موردی از ابتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان وجود نداشته باشد.

او افزود: بر این اساس از مجموع هفت هزار روستای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، چهار هزار و ۸۳۳ روستا نسبت به بروز مالاریا ایمن شده اند.

وی توزیع رایگان ۲۱۰ هزار عدد پشه بند آغشته به حشره کش بین خانوارهای مناطق مالاریاخیز جنوب و مرزی سیستان و بلوچستان و ارایه آموزشهای لازم به آنان، انجام عملیات سمپاشی ابقایی اماکن، لاروکشی و مه پاشی را از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای کاهش ابتلا به مالاریا برشمرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ۷۰ درصد از موارد ابتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان از نوع شدید این بیماری موسوم به ‘فالسیپاروم’ است که از کشورهای همسایه به این استان وارد می شود.

وی اظهار داشت: نبود نظام ایمنی مناسب در مرزهای سیستان و بلوچستان و انجام نشدن اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در زمینه ابتلا به بیماریهای واگیردار در کشور همسایه علت ورود فالسیپاروم مالاریا به این استان است.

دکتر شکیبا افزود: با برنامه ریزی وزارت بهداشت مبنی بر حذف انتقال محلی فالسیپاروم تا سال در سیستان و بلوچستان حضور بیماران وارده از کشورهای همسایه به عنوان یک چالش در اجرای برنامه حذف مالاریا در استان مطرح است.

مالاریا نوعی بیماری تبدار عفونی است که از طریق گزش پشه آنوفل ایجاد می شود.ک/۳

۷۳۱۵/۲۷۲۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۸۸۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.