میزان فطریه امسال از نظر مقام معظم رهبری و مراجع تقلید

میزان فطریه امسال از نظر مقام معظم رهبری و مراجع تقلید

دفتر مقام معظم رهبری و دفاتر حضرات آیات سیستانی، نوری‌ همدانی، صافی گلپایگانی، سبحانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی و علوی گرگانی نظر خود را درباره میزان فطریه اعلام کردند.

فارس،‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضایی مدیر بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری با توجه به اهمیت زکات فطره و ضرورت آگاه‌ شدن مردم از میزان آن در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس اعلام کرد میزان زکات فطره امسال بر مبنای گندم، برای هر نفر حداقل ۲۵۰۰ تومان است.

 

دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی نیز اعلام کرد: میزان زکات فطره برای هر نفر سه کیلوگرم گندم است که مبلغ ریالی آن برابر است با حداقل ۲۵۰۰ تومان و میزان کفاره (یک مد طعام) ۷۵۰ گرم نان، آرد یا ماکارونی است که معادل ریالی آن ۱۰ هزار ریال برابر با یک هزار تومان است.

 

دفتر آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز میزان فطریه را ۲۵۰۰ تومان و میزان کفاره (یک مد طعام) را ۷۰۰ تومان اعلام کرد.

 

آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی نیز میزان فطریه‌ را مبلغی معادل سه کیلوگرم گندم به عنوان قوت غالب اعلام کرد.

 

دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی اعلام کرد که زکات فطره برای هر نفر با قوت غالب گندم، ۲۵۰۰ تومان و کفاره در موارد غیرعمدی ۷۰۰ تومان است.

 

دفتر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز اعلام کرد: اگر قوت غالب مؤمنان و روزه‌داران گندم باشد، باید به ازای هر نفر مبلغ ۲۵۰۰ تومان به عنوان زکات فطره پرداخت کنند و میزان فطریه افرادی هم که قوت غالب آنان برنج باشد، مبلغ ۷ هزار تومان است.

 

دفتر آیت‌الله‌ حسین وحید خراسانی، میزان زکات فطره را ۲۵۰۰ تومان و میزان کفاره (یک مد طعام) را ۷۵۰ گرم گندم (معادل ریالی یک‌هزار تومان) اعلام کرد.

 

دفتر آیت‌الله علوی گرگانی نیز میزان فطریه برای هر نفر را ۳ هزار تومان مشخص کرده است. همچنین مبلغ «مد طعام» برای کسانی که کفاره غیر عمد پرداخت خواهند کرد ۹۰۰ تومان برای هر روز و برای کفاره عمدی ۶۰ هزار تومان برای هر روز ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، زکات فطره باید شب اول ماه شوال و در پایان آخرین روز ماه رمضان کنار گذاشته شده و پس از اقامه نماز عید سعید فطر، به فرد مستمند داده شود.

این نوع زکات، بر هر فرد مسلمان عاقل و بالغ که توانایی گرفتن روزه در ماه رمضان را دارد و همچنین معذورین و کسانی که عمدا روزه خود را خورده‌اند، واجب است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.