نابودی ۹۰ درصد زبان‌های دنیا درصورت نجات ندادن زمین!

ایسنا: تحقیقات جدید نشان می‌دهد، مناطق گرم و دارای تنوع زیستی بالا از تنوع قابل توجه زبانی نیز برخوردار هستند که حدود ۷۰ درصد از کل زبان های دنیا را تشکیل می‌دهند و تنوع زیستی و زبانی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.

محققان دانشگاه پن استیت ۳۵ منطقه دارای تنوع زیستی خاص را در قاره‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند. در حالی که این مناطق تنها ۲.۳ درصد سطح زمین را می پوشانند، بیش از نیمی از گونه‌های گیاهی و ۴۳ درصد گونه‌های جانوری در این مناطق وجود دارند.

نکته قابل توجه شناسایی سه هزار و ۲۰۲ زبان مختلف در این مناطق بود که بیش از نیمی از زبان‌های موجود در جهان را تشکیل می‌دهند.

درحالی که انقراض و نابودی گونه‌های مختلف طی سال‌های اخیر یک هزار بار سریع‌تر از هر زمان دیگری روی می‌دهد، عدم حفاظت از مناطق با تنوع زیستی می‌تواند منجر به از بین رفتن زبان‌های مختلف شود.

با توجه به روند پر شتاب صنعتی شدن، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که پایان عمر بیشتر زبان‌های دنیا نیز نزدیک است و در این صورت داستان‌ها و فرهنگ مخصوص هر زبان نیز از بین رفته و یک فرهنگ تمام صنعتی جایگزین خواهد شد.

دکتر «گورنفلو» از محققان دانشگاه پن استیت تأکید می‌کند: با بررسی مناطق دارای تنوع زیستی بالا می‌توان به تنوع گسترده زبانی در این مناطق پی برد. درصورتی که تنوع زبانی در یک منطقه از بین برود، گروه‌های کوچک با اقتصاد سنتی نیز نابود می‌شوند و در این حالت زبان‌های وابسته به اقتصادهای مدرن جایگزین زبان های بومی خواهند شد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.