نارسایی‌ها و اختلالات ارتباطی در روستاهای بشاگرد

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

برخی از روستاهای بشاگرد با وجود برخورداری از پایگاه اینترنتی‌ها و آنتن‌های ارتباطات سیار در نزدیکی خود، کماکان با مشکلات عدیده‌ای در بعد دریافت و ارسال امواج تلفن‌های همراه، اینترنت و سایر دستگاه‌های مشابه می باشند.
 
به گزارش فارس از بشاگرد واقع در شرق مرکز هرمزگان، این شهرستان به ویژه در بعضی از مناطق روستایی همواره با مشکلاتی در بعد ارتباطات تلفنی و دیتا مواجه می‌شود.
 
به عنوان نمونه، پایگاه اینترنتی تلفن روستایی یا WLL واقع در کیلومتر سه روستای «وی» بشاگرد که هفت روستا (وی، ذهبدی، چوخون، پرانگی، کشمیگی، درجک، بن گرخ) را تحت پوشش خود قرار می‌‌دهد در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسیده است.
 
محل نصب این پایگاه اینترنتی فرستنده دقیقاً در جایی مشرف بر تمامی روستاهای مذکور است و استفاده از تلفن‌های همراه روستایی را که به وسیله یک سیم کارت مخصوص با نصب در گوشی‌های تلفن همراه کارآیی پیدا می‌کند، میسر می‌سازند.
 
در حال حاضر پشتیبانی فنی و عمومی از این پایگاه اینترنتی توسط اداره مخابرات شهرستان بشاگرد صورت نمی‌گیرد؛ بلکه در صورت وجود یک اشکال برای پایگاه اینترنتی فرستنده باید کارشناسان اداره مخابرات شهرستان جاسک مسیر ۱۰۰ کیلومتری را طی و مشکل را رفع کنند که این امر زمانی برای آغاز مشکلات، تداوم و طولانی شدن قطعی ارتباطات این چند روستا با دنیای خارج است.
 
از طرف دیگر سیم کارت‌های روستایی یا همان WLL در صورت اتمام و عدم شارژ در یک ماه یک طرفه و سیم کارت می‌سوزد که باید فرد مشترک شخصاً برای دریافت سیم کارت و رفع مشکل آن به اداره مخابرات شهرستان جاسک و نه مخابرات شهرستان بشاگرد مراجعه کند.
 
همچنین آنتن این سیم کارت‌‌ها در این روستاها به صورت رومینگ قابل دریافت است؛ به نحوی که اگر فردی با تلفن همراه اول در این محدوده با هر شماره‌ای تماس بگیرد، مبلغی علاوه بر مبلغ مصوب، برای هر دقیقه مبلغی نیز به عنوان رومینگ از حساب مشترک کسر (مشترکان اعتباری) یا به حساب مشترک (مشترک دائمی) افزوده خواهد شد.
 
اما در شبکه رومینگ این پایگاه اینترنتی، تلفن‌های همراه اول در اغلب ساعات شبانه روز دچار اختلال می باشند؛ به شکلی که در زمانی‌هایی تلفن‌های همراه اول هیچ قابلیتی نخواهند داشت؛ نه پیامک ارسال و نه دریافت می‌شود و نه می‌توان با یک شماره دیگر تماس برقرار کرد.
 
علاوه بر مشکلات یاد شده، این پایگاه اینترنتی فرستنده مخابراتی فاقد فرستنده و یا پخش‌کننده‌های GPRS است که به عبارتی این فرستنده قادر به ارسال دیتاهای اینترنت نیست.
 
این در حالی است که که با وجود چند ۱۰۰ نفر دانشجو و دانش‌آموز در این روستاها دسترسی به اینترنت همراه اول اگرچه سرعت آن پایین باشد، نعمتی بزرگ است که جوانان و تحصیل کرده‌های این منطقه را به دنیای مجازی ارتباط می‌دهد.
 
در حال حاضر با استفاده از این پایگاه اینترنتی مخابراتی واقع در کیلومتر سه روستای «وی» بشاگرد دو دکل مخصوص همراه اول در  روستاهای چوخون و ذهبدی نصب شده که با وجود این دو دکل مشکل اختلال شبکه همراه اول و اینترنت فقط در دو روستای نامبرده برطرف شده است.
 
این در شرایطی است که به محض قطعی برق در این پایگاه اینترنتی فرستنده همراه اول، بلافاصله این پایگاه اینترنتی نیز خاموش می‌شود، چراکه گفته می‌شود به مدت یکسال است که باتری‌ها و یو پی اس‌های این پایگاه اینترنتی از کار افتاده و اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
 
امید است؛ مسئولان مخابرات استان با نصب و بروز کردن تجهیزات این پایگاه اینترنتی مشکل ارتباطی این روستاها را رفع کنند.
 
روستای «وی» بشاگرد با جمعیت ۶۳۰ نفر در ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان بشاگرد و در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان جاسک واقع شده است.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.