ناسا از شناسایی یک طوفان شن سهمگین در سطح مریخ خبر داد

۰۷م آذر ،

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی /۰۹/۰۶
سازمان تحقیقات فضایی آمریکا اعلام کرد دو کاوشگر فضایی این سازمان دو هفته پیش به وجود یک طوفان شن بسیار عظیم در سطح کره مریخ پی بردند.
به گفته ناسا، کاوشگر فضایی «ام آر او MRO » دو هفته پیش از مدار مریخ و نیز روبات مریخ پیمای «آپورچونیتی Opportunity» از سطح این سیاره قرمز رنگ اطلاعاتی در مورد وقوع یک طوفان شن بسیار عظیم در این سیاره به زمین مخابره کردند.
این برای اولین بار از زمان اجرای ماموریت های فضایی «ویکینگ Vicking » در دهه هزار و نهصد و هفتاد میلادی است که اطلاعاتی در مورد وقوع چنین طوفان هایی به طور همزمان توسط یک کاوشگر فضایی از مدار مریخ و یک کاوشگر روباتی در سطح این سیاره به زمین ارسال می شوند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن؛ دانشمندان علوم فضایی پس از دهها سال تحقیق، اکنون می دانند طوفان های شن در بعضی از فصول سال به وقوع می پیوندند. آخرین طوفان شن گزارش شده چند هفته قبل با آغاز فصل بهار در نیمکره جنوبی زمین آغاز شد.
دستگاه های نصب شده بر روی کاوشگر مریخ «ام آر او» روز شانزدهم نوامبر اطلاعاتی دال بر گرم تر شدن اتمسفر این سیاره و در حدود بیست و پنج کیلومتری بالای محل وقوع طوفان شن به زمین ارسال کرد. از آن زمان، دمای سطح کره مریخ بیست و پنج درجه سانتی گراد افزایش یافته است.
دانشمندان می گویند سبب این افزایش دما، جذب گرمای اشعه خورشید توسط گرد و غبارهای ایجاد شده در اثر وزش بادهای سهمگین است.
ناسا می گوید کاوشگر مریخ پیمای «آپورچونیتی» نیز در حال حاضر در هزار و سیصد کیلومتری محل وقوع طوفان شن در سطح کره مریخ است و اگر این طوفان گسترش پیدا کند، بر عملکرد دستگاه های این کاوشگر فضایی اثر خواهد گذاشت زیرا این کاوشگر برای تولید برق از انرژی خورشیدی استفاده می کند. یک کاوشگر مریخ پیمای دیگر به نام «کنجکاوی» نیز بر سطح سیاره سرخ رنگ به انجام ت مشغول است که البته عبور طوفان تاثیری بر عملکرد دستگاه های آن نخواهد گذاشت زیرا از یک مولد هسته ای برای تولید برق مورد نیاز دستگاه های خود بهره می گیرد.
۱۰۶/۱۵۵


IRIBNews RSS ScientificNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.