نامزدهای جایزه ۱۰۰هزار یورویی مشخص شدند

۲۰فروردین۱۳،

برگزارکنندگان جایزه‌ «ایمپک دوبلین» که عنوان گران‌ترین جایزه ادبی برای یک کتاب در دنیا را یدک می‌کشد، اسامی ۱۰ نویسنده از جمله چهره‌های شناخته شده‌ای چون «هاروکی موراکامی»، «اندرو میلی» و «جولی اوتسوکا» را به عنوان راه‌یافتگان به مرحله‌ نهایی اعلام کرد.

در فهرست نامزدهای امسال یک نویسنده‌ی ایرلندی‌، یک انگلیسی و سه آمریکایی به چشم می‌خورند. پنج رمان هم از نویسندگان ژاپنی‌،‌ ایرلندی‌، نروژی،‌ هلندی و فرانسوی به انگلیس ترجمه و در این رقابت برگزیده شده‌اند.

حضور این تعداد اثر ترجمه در فهرست نامزدهای نهایی در تاریخ برگزاری جایزه «ایمپک» بی‌سابقه بوده است. این ۱۰ نویسنده از سوی کتابخانه‌های عمومی آلمان‌، استونی،‌ ایرلند،‌ نروژ‌، روسیه‌، آفریقای جنوبی‌، اسپانیا، هلند و آمریکا به دبیرخانه‌ این جایزه‌ ۱۰۰ هزار یورویی معرفی شده‌اند.

هیات داوران جایزه‌ بین‌المللی ایمپک دوبلین به ریاست «یوجین آر. سالیوان» به شرح ذیل می باشند: «پت مک کیب» رمان‌نویس ایرلندی‌، «سلیم باشی»، «کریستا کائر»، «کامیلا شمسل» و«کلایو سینکلر».

هاروکی موراکامی، برجسته‌ترین رمان‌نویس ژاپنی یکی از ۱۰ نویسنده‌ برگزیده‌ هیات داوران شده است. خالق «جنگل نروژی» امسال با نگارش سه‌گانه‌ «۱Q84» در این رقابت شرکت کرده است. مجموعه ۱۳۱۸ صفحه‌ای موراکامی حتی پیش از انتشار یافتن هم جنجال به پا کرد و خوانندگان بی‌صبرانه در انتظار به بازار آمدنش بودند.

در فهرست نامزدهای نهایی ایمپک دوبلین ۲۰۲۲ نام دو برنده‌ پیشین این جایزه هم دیده می‌شود؛ «اندرو میلر» که در سال ۱۹۹۹ این جایزه را برای رمان «باران نبوغ» برد‌، در این دوره برای کتاب «ناب» نامزد شده است. «ناب» ششمین رمان این نویسنده‌ی ایرلندی است.

«میشل هوله بک» نویسنده‌ی فرانسوی است که در سال ۲۰۰۲ موفق به کسب جایزه‌ ایمپک شد. او امسال برای رمان «نقشه و قلمرو» در فهرست نامزدها قرار گرفته است.

«جولی اوتسوکا» دیگر رمان‌نویس نام‌آشنایی است که منتخب هیات داوران جایزه‌ بین‌المللی ایمپک شده است. رمان «بودا در زیرشیروانی» این نویسنده‌ ژاپنی – آمریکایی یکی از شانس‌های کسب این جایزه‌ معتبر محسوب می‌شود.

اسامی دیگر نامزدهای راه یافته به مرحله‌ نهایی جایزه ایمپک ۲۰۲۲ عبارتند از: «کوین بری» از ایرلند برای «شهر بوهین»، «آرتور فیلیپس» از آمریکا برای «تراژدی آرتور»، «کارن راسل» از آمریکا برای «سوامپلاندیا»، «ژون» از ایرلند برای «از دهان نهنگ»، «جرستی کامولد» از نروژ برای «هرچند تندتر بدوم کوچکتر می‌شوم»، «تامی ویرینگا» از هلند برای «سزارین».

برنده‌ نهایی جایزه ایمپک دوبلین در ماه ژوئن معرفی خواهد شد. از برندگان پیشین این جایزه بین‌المللی می‌توان به «دیوید مالوف»، «نیکولا بارکر» و «کولم تویبین» اشاره کرد.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.