نان بخوریم یا سنگ بگیریم؟

خوردن بعضی از انواع نان در مبتلایان به سنگ کلیه توصیه نمی شود.

دکتر سیمین وحیدی، متخصص کلیه و مجازی ادراری در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه ایرانیان بالاترین آمار مبتلایان به سنگ کلیه را در منطقه دارا هستند گفت: مصرف نان در مبتلایان به سنگ های کلیوی محدودیت هایی دارد.

وی در ادامه افزود: هر چند نان از اقلام اصلی تغذیه در خانواده های ایرانی است ولی انتخاب نوع نان بسته به طعم، خواص و هزینه ی آن در خانواده ها متفاوت است.

دکتر وحیدی با بیان اینکه نان از منابع اصلی تامین انرژی و پروتئین های مورد نیاز بدن است گفت: انواع آرد، نوع خمیر و نحوه ی پخت نان، خواص نان را تغییر می دهد.

وی با تاکید بر اینکه نان های حاوی سبوس به دلیل اینکه حاوی مواد معدنی، انواع ویتامین خصوصا ویتامین های گروه B، آهن و روی هستند گفت: نوع تخمیر نان تاثیر بسزایی در آزاد سازی این مواد در بدن دارد.

این متخصص کلیه و مجازی ادراری تصریح کرد: در بیمارانی که کلیه ی آنها سنگ ساز است، مصرف نان های که حاوی سبوس بوده و با جوش شیرین تخمیر می شوند مفید ترند.

وی در ادامه افزود: مصرف این نوع نان ها مانع از جذب کلسیم در بدن شده و از تولید کلسیم در ادرار جلوگیری می کنند.

دکتر وحیدی در ادامه یاد آور شد: درمبتلایان به سنگ های کلیوی و افرادی که دارای سابقه خانوادگی تولید سنگ های کلیوی هستند، بهترین نوع نان، مصرف نان های حجم دار و حاوی سبوس است.

وی در پایان یاد آور شد: مصرف نان های حاوی خمیر مایه، موجب اسیدی شدن سیستم ادراری و افزایش خطر تشکیل لنگ می شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.