ناودان طلا در گذر تاریخ +تصاویر

قریش اولین ناودان را ۵ سال پیش از بعثت از چوب نصب نمود

 به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، در مورد مراحل کارگذاشتن این ناودان آمده است: قریش اولین ناودان را ۵ سال پیش از بعثت (هنگام تجدید بنای کعبه) از چوب نصب نمود.

عبدالله بن زبیر در اسلام اولین کسی بود که به سال ۶۴ هجری اقدام به نصب ناودان کرد.

حجاج بن یوسف در بازسازی کعبه به دستور عبدالملک به سال ۷۴ هجری ناودانی به بام کعبه گذاشت. خالد بن عبدالله قَسْری به دستور ولید بن عبدالملک ناودان خانه را از طلا ساخت یا اینکه با اوراق طلا ناودان نقره ای را از داخل و خارج طلا کاری کرد.

شیخ ابوالقاسم رامشت فارسی صاحب رباط مشهور مکه ناودان را تغییر داد که در سال ۵۳۷ هجری پس از مرگش توسط خادم او نصب شد. مقتفی خلیفه عباسی در سال ۵۴۱ هجری ناودانی دیگر کار گذارد. ناصر عباسی ناودانی از چوب که با قلع اندود شده بود نصب کرد.

در سال ۷۸۱ هجری ناودان تزیین شد و بعدها ناودان دیگری از مس کارگذاری شد.

سلطان سلیمان قانونی در سال ۹۵۴ (یا ۹۵۹ ) هجری ناودان مسی را برداشت و ناودانی نقره ای بر بام کعبه قرار داد.

از مصر در سال ۹۶۲ هجری ناودانی از طلا فرستاده شد که به جای ناودان نقره ای نصب شد. سلطان احمد خان عثمانی در سال ۱۰۱۲ هجری ناودانی نقره ای منقش به طلا و مینا و لاجورد بر کعبه گذارد.

سلطان مراد عثمانی در بازسازی کعبه به سال ۱۰۴۰ هجری ناودانی از چوب که بر آن صفحه‌های نقره زرین کاری شده بود نصب کرد. سلطان عبدالمجید عثمانی در سال ۱۲۷۰ (یا ۱۲۷۳ یا ۱۲۷۶ ) هجری قمری ناودانی یکپارچه از طلا قرار داد که همچنان باقی است. در روایت آمدهاست که دعا در زیر ناودان کعبه مستجاب است.

منابع: حرمین شریفین، ص ۵۴ و ۶۳ و ۶۹کعبه، ص ۳۵، تاریخ مکه ص ۱۱۷؛ احکام حج و اسرار آن، ص ۹۶؛ تاریخ و آثار اسلامی، ص ۵۰؛ تاریخ جغرافیایی مکه معظمه و مدینه طیبه، ص ۱۴۲٫







باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.