ناگفته های مسواکی

برخی اوقات بیحوصلگی و خستگی کارروزانه سبب میشود که در مسواک زدن …..

برخی اوقات بیحوصلگی و خستگی کارروزانه سبب میشود که در مسواک زدن دندانها سهل انگاری کنیم و بسیار تند مسواک را میزنیم حتی در عرض چند ثانیه آیا فکر میکنید این مدل مسواک زدن صحیح است پیشنهاد ما به شما این است که بیشتر به فکر دندان هایتان باشید هیچوقت دندان مصنوعی یا حتی ایمپلتی جای دندان واقعی شمارا پر نمیکند.با بی حوصلگی به دستشویی می روید، مقداری خمیردندان روی مسواک می گذارید و به جلو تلویزیون بر می گردید. در حالی که غرق تماشای آخرین صحنه های فیلم میباشید، دندان هایتان را تند تند مسواک می زنید. فکر می کنم یک دقیقه هم نمی شود ولی آیا این مسواک زدن اثری هم دارد؟اگر از شما سوال کنند کدام قسمت از دندان هایتان را مسواک زده اید، به یاد ندارید چون در حالی که غرق تماشای فیلم بودید، مثل هر شب و به صورت خودکار، در کوتاه ترین زمان ممکن دندان هایتان را مسواک زده اید.حتماً قبول دارید که شما همین یک دست دندان را دارید و اگر هر یک از آنها را از دست بدهید، دندان تازه ای به جای آن نمی روید و باید تا آخر عمر با جای خالی آن کنار بیایید. پس از همین امشب با دندان هایتان مهربان تر باشید و لحظاتی را فقط به مسواک زدن اختصاص دهید. جلو آینه بایستید و با این روش تازه دندان هایتان را مسواک بزنید.همیشه عادت کرده ایم از سطح جونده یا سطح «لپی گونه ای» دندان ها مسواک زدن را آغاز کنیم بنابراین بیشتر اوقات وقتی نوبت به سطح زبانی دندان ها می رسد، یا دست مان خسته شده است و یا مسواک زدن این سطح از دندان ها را از قلم می اندازیم، پس از امشب به بعد، اول سطح زبانی دندان ها، بعد سطح جونده و آخر از همه سطح گونه ای دندان ها را مسواک بزنید.

هنگامی که سطح جونده را مسواک می زنید، موهای مسواک را مثل برس روی این سطح نکشید. این کار نه تنها سبب سایش سطح دندان ها می گردد بلکه عمق شیارهای سطح دندان را نیز پاک نمی کند.روش درست آن است که موهای مسواک را روی سطح جونده دندان ها فشار دهید و مسواک را فقط در جای خود لرزش دهید. به این ترتیب عمق شیارها که محل اولیه ایجاد پوسیدگی است، پاک خواهد شد.پشت دندان های جلویی و پشت آخرین دندان های موجود در هر قوس فکی که معمولاً دندان های عقل می باشند، نقاط فراموش شده در دهان می باشند که مسواک کمتر به آنجا پا می گذارد. برای پاک کردن این سطوح، مسواک تان را به صورت عمودی گرفته و یک زاویه ۴۵ درجه به آن بدهید. در این وضعیت موهای مسواک به این سطوح رسیده و می تواند کاملاً آن را پاک کند.

ناگفته های جامسواکی
شما مسواک تان را کجا نگه می دارید؟ در جامسواکی کنار دستشویی و یا در یک لیوان روی میز آرایشتان؟ تا به حال فکر کرده اید بهترین محل برای نگهداری مسواک کجاست؟ بد نیست بدانید جامسواکی کنار دستشویی اصلاً محل مناسبی برای قراردادن مسواک نیست چون وقتی شما از توالت خارج می شوید و دست هایتان را در دستشویی می شویید، کاسه دستشویی آغشته به تعداد بسیاری میکروب خواهد شد. این میکروب ها با فشار آب در فضای دستشویی پخش می شوند و روی مسواک ها می نشینند. شما با وارد کردن مسواک به دهان تان میکروب های به ویژه روده ای را وارد دهان و دستگاه گوارشتان خواهید کرد.توصیه ما این است که برای دستشویی تان یک کابینت مخصوص نگهداری مسواک بخرید و مسواک ها را داخل این کابینت دربسته نگهداری کنید.اگر تغییر دکوراسیون برایتان دشوار است،‌ حداقل یک کاور مسواک برای هر کدام از مسواک هایتان بخرید و سر مسواک ها را داخل این درپوش ها نگهداری کنید. روش دیگر هم این است که مسواک ها را خارج از دستشویی به طور مثالً در اتاق خوابتان نگهداری کنید.
راهنمای خرید مسواک
سایز سر مسواک را متناسب با اندازه دهان خود انتخاب کنید. مسواک مناسب باید به شما امکان دسترسی به بیشترین سطح از دندان ها را بدهد و شما بتوانید آن را به راحتی به دندان های عقبی برسانید و آنها را خوب تمیز کنید.سلیقه و نظر شما مهم است. مسواکی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید و به سهولت بتوانید با آن دندان هایتان را بشویید. سعی کنید با مسواک تان احساس خوبی داشته باشید.در صورتی که تحلیل لثه دارید و یا دندان های شما به آب سرد و گرم حساس است، از مسواک های فوق نرم (سوپرسافت یا اکستراسافت) استفاده کنید.دسته مسواک باید به گونه ای باشد که به راحتی در دست شما قرار گیرد. دسته مسواک هر چه حجیم تر باشد، راحت تر در کف دست جا می گیرد و در نتیجه کنترل بهتری در مسواک زدن خواهید داشت.زاویه بین دسته و سر مسواک باید کم باشد، یعنی دست با شیب ملایمی به سر ختم شود.اگرچه ادعا می گردد بعضی از انواع مسواک های تازه، پلاک های میکروبی را بهتر بر می دارند ولی در کاربرد عملی و تحقیقات، ثابت شده است که هیچ یک برتری مشخصی بر دیگری ندارد و هیچ مسواکی قادر نیست همه پلاک ها را بردارد. به نظر دندانپزشکان، روش مسواک زدن صحیح مهمتر از نوع مسواک است.مسواک باید دارای سر کوتاه، الیاف نایلونی با نوک گرد و نرم یا متوسط باشد. سر الیاف و موهای مسواک در صورتی که گرد باشد، حین مسواک زدن لثه را کمتر تحریک خواهد کرد و احتمال آسیب لثه کاهش می یابد.پرزهای یک مسواک خوب بعد از مدتی استفاده نباید پخش و پلا شود. شاید بگویید که همه مسواک ها بعد از مدتی این طور می شوند اما مسواک اگر خوب باشد به جای اینکه در مدت دو هفته خراب شود چند ماه بدون اینکه پرزهایش مشکلی پیدا کنند، کار می کند.واقعیت این است که تمیز کردن دندان ها وقتی امکان دارد که پرزهای مسواک خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشند.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.