نت‌نویسی ایرانی برای پیانو ثبت ملی شد

۱۲ام بهمن ،

نت‌نویسی ایرانی برای پیانو که مرتضی محجوبی، بنیانگذار آن است، برای اولین بار در همایش ثبت معنوی آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش هنرآنلاین، نت‌نویسی ایرانی پیانو در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. مرتضی محجوبی بیانگذار این نت نویسی در ایران بود. نت نویسی که می‌توان آن را جزو شاخصه‌های مهم موسیقی ایران نامید.

پویان آزاده، پیانیست، آهنگساز، پداگوگ و پژوهشگر موسیقی ایرانی که پیشتر نیز به ثبت موسیقی سنگسر در فهرست میراث معنوی ایران اقدام کرده بود، همت به ثبت این نت‌ها کرده است.

به گفته او، پیانو نوازی در ایران سبک ویژه خود را دارد که به همین سبب ثبت آن می‌تواند این شیوه نت‌نویسی را برای همیشه در حافظه ملی ایرانیان ماندگار کند.

نت نویسی ایرانی پیانو مدیون موسیقی دان بزرگ ایران به نام مرتضی محجوبی است . او را در نوازندگی پیانو، یک نابغه دانسته‌اند چراکه با وجود این که کوک کردن پیانو مدت زمانی وقت می‌گیرد ولی مرتضی خان به هر پیانویی در هر محفلی می‌رسید در یک چشم بهم زدن آن را کوک می‌کرد و سپس آغاز به نواختن می‌کرد.

او از جمله اولین نوازندگانی بود که به دعوت کمیسیون موسیقی رادیو در هنگام افتتاح رادیو به جمع نوازندگان پیوست و به سرپرستی دستهٔ دوم ارکستر رادیو منصوب شد. مرتضی خان سال‌ها تکنواز پیانو در برنامه گل‌ها بود.


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.