نجات اقتصاد اسپانیا نیازمند کمک ۱۲۵ میلیارد دلاری است

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتدپرس در گزارش خود می نویسد : اسپانیا تبدیل به چهارمین کشوری شد که از اروپا تقاضای دریافت کمک مالی برای نجات بانک های خود از ورشکستگی را کرده است.

این کمک بالغ بر ۱۰۰ میلیارد یورو معادل ۱۲۵ میلیارد دلار است و رهبران اروپایی امیدوارند که با اهدای این کمک، بحران اقتصادی که هم اکنون اقتصاد کشورهای حوزه یورو را تهدید می کند و اتحادیه اروپا را نیز در خطر فروپاشی قرار داده فروکش کند.

درخواست کمک اسپانیائیها پس از فشار سرمایه گذران بین المللی و دولت آمریکا به مقامات اسپانیایی و درست یک هفته قبل از انتخابات یونان مطرح شد.

درخواست اسپانیا برای دریافت کمک درحالی مطرح می شود که در هفته گدذشته وزیر اقتصاد این کشور اعلام کرده بود ما هنوز درخواستی برای دریافت کمک ارائه نکرده ایم. 

بانک های اسپانیا در پی بحران در بازار املاک با مشکلات زیادی روبرو شدند. از جمله مشکلات آنها وام های زیان ده است که دریافت کنندگان توانایی بازپرداخت آنها را ندارند.

اسپانیا به عنوان بزرگترین کشوری است که تا کنون درخواست کمک اقتصادی را کرده و وضعیت آن به کلی با یونان متفاوت است . اقتصاد این کشور تا سالهای قبل از اقتصادهای معتبر اروپا محسوب می شد و در صورت سقوط اقتصاد اسپانیا، این قاره با مشکل جدی مواجه می شود زیرا در این صورت اقتصاد کشورهایی چون ایتالیا نیز در آستانه سقوط قرار می گیرد.

این در حالی است که دیروز اعلام شد وزیران دارایی اتحادیه اروپا با ارئه کمک ۱۰۰ میلیارد یورویی به اسپانیا موافقت کرده اند و “لویی د گیندوس” وزیر اقتصاد اسپانیا گفت کشورش به زودی رسما درخواست خود را برای این کمک ها ارائه خواهد کرد.

وی تاکید کرد این کمک یک بسته نجات نیست و وامی است که با شرایط عالی به اسپانیا ارائه شده است.  صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد کمک مالی کشورهای حوزه یورو به اندازه ای است که اعتماد را به سیستم بانکی اسپانیا بازگرداند.

این نهاد بین المللی همچنین آمادگی خود را برای کنترل ارائه کمک ها و اجرایی شدن آن ابراز کرد. کشورهای عضو گروه هفت متشکل از آمریکا، کانادا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن نیز از این اقدام استقبال کرده و آمریکا آن را قدمی به سمت اتحاد مالی کشورهای حوزه یورو دانست.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا نیز گفت : با تغییراتی که در سیستم بانکی اسپانیا در حال شکل گیری است، این کشور می تواند به رشد اقتصادی دست یابد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.