نجات یک کودک از تقابل با خرس/ توصیفی عجیب از درگیری های مکرر وارد شوندگان به حریم حیوانات

دیده بان حقوق حیوانات: یک کودک در منطقه کُتُکِ شهرستان اندیکا از چنگال یک خرس وحشی نجات یافت.
مومن قادری کودک ده ساله ساکن منطقه عشایری «کُتُک» در حالیکه مورد حمله خرس وحشی قرار گرفته بود، به طرز معجزه آسایی از چنگال این خرس نجات یافت.

به گزارش خوزنیوز عباس قادری پدر این کودک در گفت گو با خوزنیوزبه تشریح جزییات این حادثه پرداخت و گفت: این حادثه زمانی اتفاق افتاد که به همراه عده ای از خانوارعشایری در منطقه «کوه کینو» به سر می بردیم. حوالی ساعت دوازده ظهر بود که دو خرس نر و ماده به گله گوسفندان ما حمله ور شدند.

وی افزود: درحالی که من و همسرم به همراه تعدادی از افراد فامیل سعی می کردیم با داد و فریاد خرس ماده را از گله گوسفندان دورکنیم، ناگهان کودکم از پشت سر مورد حمله خرس نر قرار گرفت و در نتیجه آن مومن از صخره به پایین پرتاب شد و خوشبختانه به طرز معجزه آسایی جان سالم به در برد.

وی در ادامه گفت: مومن را در حالیکه از ناحیه دست دچار شکستگی و همچنین از ناحیه کمر زخمی شده بود همان روز ساعت ۴ به بیمارستان قلعه خواجه بردیم و بستری کردیم و سپس به بیمارستان رازی اهواز انتقال یافت که حال وی در حال  حاضر خوب است.

وی با بیان اینکه در این حادثه یکی از گوسفندان توسط خرس دریده و خورده شد، یادآور شد: حمله حیوانات وحشی به گله های عشایر و نیز خود مردم کتک در طول سالهای پیش بارها اتفاق افتاده است. در همین یکسال گذشته بارها حیواناتی مثل خرس، پلنگ و گرگ  به ما و دامهایمان حمله کرده اند.  همین دو ماه پیش در منطقه «کوه کینو» یک پلنگ به گوسفندان دایی من حمله کرد که در نتیجه یازده گوسفند تلف شدند.

قادری با اشاره به اینکه در منطقه کتک که از توابع بخش «چلو»  شهرستان اندیکا است تنها یک پاسگاه محیط بانی در شیمبار است، تاکید کرد: دامهای عشایر اصلا امنیت ندارند، حتی گاهی خود عشایر هم در اثر حمله های حیوانات زخمی و کشته می شوند و ما وسیله ای برای دفاع از خود و دامهایمان نداریم. وی افزود: درحالی که من و همسرم به همراه عده ای از افراد فامیل سعی می کردیم با داد و فریاد خرس ماده را از گله گوسفندان دورکنیم، ناگهان کودکم (مومن) از پشت سر مورد حمله خرس نر قرار گرفت و در نتیجه، از صخره به پایین پرتاب شد اما خوش بختانه به طرز معجزه آسایی جان سالم به در برد.

وی در ادامه گفت: مومن را در حالی که از ناحیه دست دچار شکستگی و همچنین از ناحیه کمر زخمی شده بود ساعت ۴ همان روز به بیمارستان قلعه خواجه بردیم و بستری کردیم که به بیمارستان رازی اهواز انتقال یافت و در حال حاضر حال او خوب است.

وی از دریده شدن و خوردن یکی از گوسفندان در این حادثه خبر داد و یادآور شد: حمله حیوانات وحشی به گله های عشایر و نیز خود مردم کتک در طول سال های پیش بارها اتفاق افتاده است. از جمله در یک سال گذشته بارها حیواناتی چون خرس، پلنگ و گرگ به ما و دام های مان حمله کرده اند. همین دو ماه پیش نیز در منطقه «کوه کینو» پلنگی به گوسفندان دایی ام حمله کرد که در نتیجه یازده گوسفند تلف شدند.

قادری با اشاره به این نکته که در منطقه کتک از توابع بخش «چلو» شهرستان اندیکا تنها یک پاسگاه محیط بانی در شیمبار قرار دارد، تاکید کرد: دام های عشایر اصلا امنیت ندارند، حتی گاهی خود عشایر هم در اثر حمله های حیوانات زخمی و کشته می شوند و ما وسیله ای برای دفاع از خود و دام های مان نداریم.

به گفته عشایر منطقه کتک در طول دهه ی گذشته عده ای از کودکان در حین کوچ عشایر مورد حمله حیواناتی نظیر کفتار و گرگ قرار گرفته اند که در اثر آن برخی اعضای بدن آن ها هم توسط حیوانات وحشی خورده شده است.

شایان ذکر است: بخش «چلو» و بویژه منطقه«کتک» و «للر» یکی از بزرگ ترین جوامع عشایری کوچ رو را در بر می گیرد. در این مناطق عشایری، دامداری یکی از منابع اقتصادی مهم درآمد زندگی عشایر محسوب می شود و خطر حمله حیوانات وحشی، دزدیده شدن گله ها، ریزش کوه، برف گیر و زمین گیر شدن عشایر و قطع ارتباط جاده ها از جمله مواردی است که جان و اقتصاد عشایر کوچ رو را تهدید می کند.

با توجه به اینکه این منطقه بکر و گردشگری دارای گونه های مختلف جانوری است، لازم است سازمان محیط زیست خوزستان، در زمینه ی حفظ تنوع زیستی جانوری، حفظ تعادل بین جوامع انسانی و گونه های جانوری منطقه، کوشش و سرمایه گذاری ویژه ای انجام دهد.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس:

ساختارهای زیست محیطی شهرستان اندیکا هنوز تدوین نشده است

دکتر اسماعیل جلیلی در گفت و گو با خوزنیوز در همین زمینه اظهار داشت: علیرغم اینکه شهرستان اندیکا به لحاظ زیست محیطی و شرایط جانوری و گیاهی دارای تنوع گسترده ای است، سازمان محیط زیست استان به این پراکندگی و تنوع گسترده توجه نداشته و جالب اینکه ساختار منطقه را هنوز تدوین نکرده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان تاکید کرد: این مسئله باعث شده است که سیاست های زیستی در این شهرستان محقق و اعمال نشود که نشان از ضعیف بودن این سازمان است.

وی افزود: اگر بپذیریم شهرستان اندیکا به عنوان مرکز ثقل جانوری، گیاهی و تنوع اقلیمی است و از شرایط خاصی برخوردار است، می طلبد سازمان محیط زیست خوزستان بجای اهواز، در اندیکا مستقر شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط خاص پراکندگی اقلیمی و زیست محیطی عدم یک ساختار سازمانی و نهاد زیست محیطی در این شهرستان باعث می شود هیچ کاری در این حوزه پیش نرود. نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در گفت و گو با خوزنیوز اظهار داشت: علیرغم اینکه شهرستان اندیکا به لحاظ زیست محیطی و شرایط جانوری و گیاهی دارای تنوع گسترده ای است، اما سازمان محیط زیست استان به این پراکندگی و تنوع گسترده توجه نداشته و جالب این که ساختار منطقه را هنوز تدوین نکرده است.

دکتر اسماعیل جلیلی تاکید کرد: این مساله باعث شده سیاست های زیستی در این شهرستان تحقق و اعمال نشود که نشان از ضعف این سازمان دارد.

وی افزود: اگر بپذیریم شهرستان اندیکا به عنوان مرکز ثقل جانوری، گیاهی و تنوع اقلیمی است و از شرایط خاصی نیز برخوردار است، می طلبد سازمان محیط زیست خوزستان بجای اهواز، در اندیکا مستقر شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: شرایط خاص پراکندگی اقلیمی و زیست محیطی و نبود یک ساختار سازمانی و نهاد زیست محیطی در این شهرستان باعث شده هیچ کاری در این حوزه پیش نرود.

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.