نحوه پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰سلامت iبه مردم

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سلامت > عمومی– گروه دانش و سلامت:
هفته گذشته وزیر iبهداشت در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «مردم درصورت احساس کمبود دارو می‌توانند با شماره ۱۴۹۰تماس گرفته و داروهای مورد نیاز خود را پیگیری و تهیه کنند.»

روز گذشته یک شهروند با گروه دانش و سلامت روزنامه همشهری تماس گرفت و گفت که داروی هرسپتین برای بیمار سرطانی‌اش نایاب شده است. این شهروند اظهار داشت: من iبه اغلب داروخانه‌های مهم تهران مراجعه کرده‌ام و همسرم دچار مشکل شدید است حتی با داروخانه‌هایی در شهرستان‌ها نیز تماس گرفته‌ام اما موفق iبه پیدا کردن این دارو نشده‌ام. خبرنگار همشهری تلاش کرد با سامانه ۱۴۹۰تماس گرفته و از این طریق اطلاعاتی در اختیار این شهروند قرار دهد. بار اول بعد از حدود ۲۰دقیقه پشت خط ماندن، ارتباط قطع شد. بار دوم نیز بعد از ۲۵دقیقه کسی پاسخگو نبود. بار سوم بعد از ۲۷دقیقه ارتباط برقرار شد.آنچه در ادامه می خوانید متن گفت و گوی همشهری با پاسخگوی تلفنی وزارت iبهداشت است.

برای تهیه داروی هرسپتین مزاحم شما شدم.از کجا می گردد آن را برای یک بیمار خرید؟
ما فقط می‌توانیم شماره تلفن داروخانه‌های بزرگ تهران را در اختیار شما قرار دهیم.
اما این را که از ۱۱۸هم می‌توانستیم بگیریم؟
ما فقط اطلاعات علمی درباره داروها را داریم نه موجودی داروخانه‌ها را.
پس برای گرفتن این دارو باید چکار کنیم؟
می‌توانید از پزشکتان بخواهید دارو را عوض کند و مشابه آن را بدهد.
خب اگر داروی مشابه هم وجود نداشت چه کنیم؟
نمی‌دانیم.
خوب پس چرا وزیر iبهداشت گفته اطلاعات داروهای کمیاب را از ۱۴۹۰بگیریم؟
من نمی‌دانم.
الان چه کنیم با بیماری که نیاز شدید iبه داروی هرسپتین دارد؟
من فقط می‌توانم شماره تماس داروخانه‌های بزرگ تهران را iبه شما بدهم.
بعد از گرفتن شماره تلفن چندین داروخانه ازجمله هلال احمر، ۱۳آبان، ۲۹فروردین، بیمارستان شریعتی و بیمارستان امام، iبه ما گفته شد که این دارو را ندارند. تنها یک داروخانه اظهار داشت که ممکن است هفته آینده این دارو iبه دستشان برسد اما تاریخش مشخص نیست.
اکنون باید iبه وزیر محترم iبهداشت گفت که وقتی دارویی وجود ندارد چرا بی‌جهت مردم را iبه سامانه‌ای که تماس با آن نیز بسیار مشکل است، ارجاع می‌دهید؟ باور کنید اگر خود شما یک‌بار و فقط یک‌بار با این سامانه تماس می‌گرفتید متوجه می‌شدید که نباید دل مردم را iبه این وعده‌ها خوش کنید. شما مسئول تأمین امنیت دارویی مردم و سلامت و iبهداشت آنها میباشید. مشکل را بپذیرید و برای حل آن اقدامی عاجل کنید. رنج بیماران خاص در نبود داروها با وعده درمان نمی شود.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.