نخستین آزمایش روی خاک مریخ

دانش > فضا– مریخ نورد ناسا برای نخستین بار قسمتی از خاک مریخ را فروبرده تا ابزارهای آزمایشگاهی آن به بررسی این مسئله بپردازند که آیا خاک این سیاره شبیه زمین و دارای مواد تشکیل دهنده زندگی میکروبی است یا خیر

  1. مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ با بیلهای روی زمین به وضوح به چشم می خورد، خاک مریخ در ابزارهای تجزیه

    مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ با بیل‌های روی خاک به وضوح به چشم می‌خورد، خاک مریخ در ابزارهای تجزیه و تحلیل قرار گرفته که در قسمت پایینی این عکس به چشم می‌خورد

  2. بازوی رباتی مریخ نورد ناسا برای اولین بار یک نمونه از خاک مریخ را به آزمایشگاه خود منتقل کرده است

    بازوی رباتی مریخ نورد ناسا برای اولین بار یک نمونه از خاک مریخ را به آزمایشگاه خود منتقل کرده است

  3. محققان امیدوارند علت براق بودن اجسام ناشناخته در سطح مریخ را کشف کنند

    محققان امیدوارند علت براق بودن اجسام ناشناخته در سطح مریخ را کشف کنند

به گزارش مهر، مهندسان از یک بیل رباتی استفاده کردند تا مقدار کمی از خاک مریخ را برداشته و آن را وارد دستگاه‌های داخل مریخ نورد کنجکاوی کنند، اما در این میان آنها اظهار داشتند که به تکه‌های براقی در خاک رسیدند که موجب شد، این عملیات را اندکی به تعویق بیاندازند.

ابتدا این گروه تصور می‌کردند که این تکه‌های درخشان که هفته گذشته کشف شده و شبیه تکه زباله‌های پلاستیکی بود، به واسطه کنجکاوی ایجاد شده است.

جان گروتزینگر دانشمند اصلی پروژه کنجکاوی از موسسه فناوری کالیفرنیا، اظهار داشت: گروه علمی تصمیم گرفته انواع تفاوت‌هایی که در این خاک با خاک زمین وجود دارد را بررسی کند و در بررسی‌های اولیه ما به این نتیجه رسیدیم که نوع ذرات خاک سیاره مریخ متفاوت است.

این گروه تحقیقاتی اعتقاد دارند شاید این قطعات پلاستیکی یک ماده معدنی باشد که توسط بیل این مریخ نورد خرد و نمایان شده است.

دانشمندان برای اینکه احتمال اشتباه خود را کاهش دهند به کنجکاوی دستور داده‌اند که نمونه این بخش را رها کرده و از یک محل دیگر برای بررسی آزمایشگاهی استفاده کنند، چرا که هدف از این مأموریت کشف مواد تشکیل دهنده معدنی خاک مریخ است.

ابزار معدن شناسی شیمیایی این مریخ نورد درحال بررسی این نمونه خاک است تا مشخص شود چه مواد معدنی در آن وجود دارد.

بازوی رباتی این مریخ نورد نمونه خاک را درحال حاضر به آزمایشگاه خود منتقل کرده است و براساس اظهارات دانشمند اصلی این پروژه، محققان در آستانه رسیدن به نقطه مهمی از این مأموریت هستند چرا که برای نخستین بار آزمایشگاه معدن شناسی کنجکاوی مورد استفاده قرار گرفته است.

جان گروتزینگر اظهار داشت: این ابزار به ما روش قطعی‌تری برای تشخیص موارد معدنی می‌دهد و نسبت به روش‌های قبلی دقیق‌تر است. بی تردید شناسایی مواد معدنی حائز اهمیت است چرا که مواد معدنی حکایت از شرایط زیست محیطی دارند که در آن تشکیل شده‌اند.

مریخ نورد کنجکاوی در ماه آگوست داخل یک دهانه برخوردی به عرض ۱۵۴ کیلومتر فرود آمد. این پروژه دوساله ۲٫۵ میلیارد دلاری قرار است مشخص کند که آیا در مریخ حیات میکروبی وجود دارد یا خیر.

این مأموریت از دهه ۱۹۷۰ نخستین ابتکار اختر زیست شناسی است.

اختر زیست‌شناسی نام رشته یک پژوهشی در زیست‌ شناسی است که به بررسی امکان زیست فرازمینی می‌‌پردازد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.