نخستین انتخابات پسا مرکل آلمان برگزار می‌شود

آلمانی‌ها درباره نخستین دولت پس از دوران ۱۶ ساله آنگلا مرکل تصمیم می‌گیرند.

نخستین انتخابات پسا مرکل آلمان برگزار می‌شود

به گزارش ممتاز نیوز، شعبه‌های رای‌گیری در آلمان برای تعیین جهت سیاسی بزرگترین اقتصاد اروپا پس از نزدیک به ۱۶ سال ریاست آنگلا مرکل در روز یکشنبه ۲۶ سپتامبر (چهار مهر) به روی رای دهندگان باز شد.

رای‌گیری امروز برای تعیین نمایندگان پارلمان آلمان (بوندستاگ) است. اگرچه رای‌گیری حضوری است اما رای‌گیری از طریق پست نیز پیش از این آغاز شده است. حدود ۶۰.۴ میلیون آلمانی بالای ۱۸ سال واجد شرایط رای دادن هستند. بوندستاگ دست‌کم ۵۹۸ کرسی دارد. اگرچه حزب برنده امشب مشخص می‌شود اما ترکیب دولت بعدی تنها زمانی مشخص می‌شود که برنده انتخابات بتواند با یک یا دو حزب دیگر اکثریت مطلق را در پارلمان تشکیل دهد.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها که روز پنجشنبه گذشته منتشر شد، حزب سوسیال دموکرات با گرایش چپ میانه احتمالا می‌تواند ۲۵ درصد آرا را کسب کند و این رقم چهار درصد بیشتر از اقبال به حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی است که در حال حاضر با صدراعظمی آنگلا مرکل قدرت را در دست دارد.

اولاف شولتز ۶۳ ساله نامزد حزب سوسیال دموکرات آلمان برای صدراعظمی است که در چهار سال گذشته با مرکل به عنوان وزیر دارایی همکاری داشته است.

رقیب اصلی او، آرمین لاشت ۶۰ ساله از حزب دموکرات مسیحی است که در طول مبارزات انتخاباتی اقبال نخست را کسب نکرده است اما طبق نظرسنجی‌ها فاصله خود را در روزهای اخیر کاهش داده است.

سبزها برای نخستین بار در تاریخ خود، امسال کاندیدای صدراعظمی را معرفی کردند با این حال آنالنا بربوک (بئرباک) شاهد کاهش محبوبیت خود بوده است.

در هر حال هر حزب پیروز باید به سمت ائتلاف پیش برود. بیشتر مفسران ائتلاف سه حزبی را محتمل‌ترین اتفاق می‌دانند. هیچ حزبی طبق نظرسنجی‌ها در طول مبارزات انتخاباتی بیش از یک چهارم آرا را به دست نیاورده است.

آلمان، از سال ۱۹۴۹ تاکنون، تنها ۹ صدراعظم داشته که نخستین آنها کنراد آدناور بود که ۱۴ سال در این سمت حضور داشت. هلموت کوهل نیز با ۱۶ سال فعالیت در این سمت رکورددار طولانی‌ترین دوره صدراعظمی آلمان است. آنگلا مرکل نیز به عنوان اولین زنی که به این سمت انتخاب شد، نزدیک به ۱۶ سال است که صدراعظمی آلمان در اختیار دارد.

اما به چند سوالی که ممکن است مطرح شود در این مطلب پاسخ داده می‌شود:

چرا مرکل می‌رود؟

مرکل ۶۷ ساله اعلام کرد که دوره فعلی و در واقع چهارمین دوره فعالیت وی، آخرین دوره‌ خواهد بود. این نخستین بار از سال ۱۹۴۹ است که یک صدراعظمی که قدرت را در اختیار دارد برای انتخابات نامزد نمی‌شود.

آیا محافظه‌کاران قدرت را از دست می‌دهند؟

در آخرین انتخابات سال ۲۰۱۷ در دوران مرکل، محافظه‌کاران ۳۲.۸ درصد آرا را کسب کردند. اما در حال حاضر اقبال این حزب طبق نظرسنجی‌ها حدود ۲۲ درصد است که بدترین امتیاز انتخاباتی پس از جنگ است. این احتمال وجود دارد که برای نخستین بار پس از سال ۲۰۰۵ مقام صدراعظمی به مخالفان واگذار شود.

راست افراطی چه شد؟

حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار به‌عنوان بزرگترین حزب مخالف وارد پارلمان شد. به نظر می‌رسد از آن زمان حمایت‌ها را از دست داده باشد و در حال حاضر طبق نظرسنجی‌ها در حدود ۱۱ درصد رای دارد. با این حال این حزب همچنان در چشم‌انداز سیاسی آلمان ریشه دارد و اخیرا با پیوستن به تجمعات علیه اقدامات و محدودیت‌های کرونایی به دنبال گرفتن رای از جنبش ضد ماسک بوده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.