نخستین جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت روحانی

ایران > سیاست – گروه سیاسی:
بعد از مدت‌ها وقفه در برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی روز قبل نخستین جلسه این ستاد به ریاست اسحاق جهانگیری معاون نخست رئیس‌جمهور برگزار شد.

این جلسه نخستین جلسه اعضای تازه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت روحانی هم به‌حساب می‌آید.براساس گزارش‌هایی که پیش از برگزاری این نشست انتشار یافته بود قرار بود در نشست روز قبل ستاد، حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات، علی‌طیب‌نیا وزیر امور‌ اقتصادی و دارایی، محمد حسن ابوترابی‌فرد و عزت‌الله یوسفیان ملا به‌عنوان نمایندگان ناظر مجلس شورای اسلامی، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و نمایندگانی از قوه قضاییه حضور داشته باشند.

بررسی قانون ارتقای سلامت اداری نخستین دستور کار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود.ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پی فرمان ۸ماده‌ای مقام معظم رهبری برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شده است که آخرین جلسه آن در دولت قبل و به ریاست محمدرضا رحیمی معاون نخست رئیس‌جمهور سابق برگزار شد. تا دولت نهم و تا زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد با شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی عملا جلسات این ستاد با حضور سران ۳قوه برگزار می‌شد. عکس‌هایی که از غلامعلی حداد عادل، سیدمحمد خاتمی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی روسای وقت قوای مقننه، مجریه و قضاییه در یک قاب ثبت شده است آخرین نمونه حضور سران ۳قوه در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است.

تقریبا ۳‌ماه پس از انتخاب شدن احمدی‌نژاد وی در یکی از جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی حضور پیدا کرد اما پس از جلسه این ستاد از تغییر ساختار تشکیلات این ستاد سخن گفت و تأکید کرد که قرار شده زمان نشست‌های ستاد نسبت به قبل کوتاه‌تر شود و جلسات ستاد ماهانه و اگر هم شد در فاصله‌های زمانی کمتر از یک‌ماه نیز برگزار شود.جلسات‌ستاد‌مبارزه با مفاسد اقتصادی چند‌ماه بعد یعنی از سوم بهمن ۸۴با ساختار تازه و به مسئولیت پرویز داوودی معاون نخست رئیس‌جمهور برگزار شد اما وعده رئیس‌جمهور برای برگزاری جلسات ستاد به فاصله کوتاه نه‌تنها محقق نشد بلکه وقفه‌ها در جلسات به ۲‌ماه یک‌بار و حتی بیشتر هم رسید.

نظم جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آنچنان به هم ریخته بود که ۴نماینده مجلس عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در آبان‌ماه سال ۸۶در نامه‌ای از رئیس وقت مجلس می‌خواهند نسبت به برگزار نشدن جلسات این ستاد به دیگر قوا تذکر دهد. با پایان دولت نهم محمدرضا رحیمی معاون نخست رئیس‌جمهور شد و ریاست جلسات این ستاد هم به او سپرده شد. آمدن رحیمی جلسات ستاد را نامنظم‌تر کرد. رحیمی که در نخستین جلسه حضور خود در جایگاه ریاست این ستاد در مهرماه ۸۸از ضرورت برخورد جدی با مفاسد اقتصادی و جدیت و عزم راسخ دولت دهم و سایر قوا در راستای منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، برای مبارزه با مفاسد اقتصادی سخن گفته بود، در جلسات ستاد حضور پیدا نمی‌کرد و بی‌نظم‌ترین دوره برگزاری جلسات این ستاد در همان دوران ریاست رحیمی بود.

او هم مثل احمدی‌نژاد وعده داده بود که مردم باید هر دو هفته یک‌بار خروجی کار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را لمس کنند اما عملا کار در این ستاد به جایی رسید که نمایندگان مجلس بارها نسبت به تعطیلی‌های طولانی مدت جلسات این ستاد تذکر دادند.
هر چه بود عملکرد دولت دهم در مبارزه با مفساد اقتصادی با اخطار صریح رهبری معظم همراه شد و ایشان قاطعانه خواستار برخورد جدی با مفسدان در عمل و نه در حرف شدند.

در ادامه همین اخطار هم رئیس کمیسیون اصل ۹۰مجلس از ارسال نامه‌ای به محمدرضا رحیمی معاون نخست رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برای دریافت گزارش عملکرد این ستاد خبر داد و گفت که به‌دنبال نارضایتی شدید رهبر معظم انقلاب از عدم‌پیشرفت فعالیت‌ها در مبارزه با مفاسد اقتصادی، بررسی عملکرد این ستاد در دستور کار کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس قرار گرفته است. حالا با روی کار آمدن دولت روحانی فصل تازهی برای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با ترکیبی تازه آغاز شده است. عزت‌الله یوسفیان ملا عضو ناظر مجلس در این ستاد پیشنهاد کرده که ساختار این ستاد تغییر کند و بار دیگر سران ۳قوه در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی حاضر شوند.

او با ابراز تأسف نسبت به اینکه در دوره قبل شاهد حضور سران ۳قوه در جلسات این ستاد نبودیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم در این دوره سران قوه در جلسات ستاد شرکت کنند. باید منتظر شد و دید آیا دولت روحانی نظم رفته از این جلسات را به این جلسات برمی‌گرداند یا به همان سبک و سیاق قدیم و باهمان بی‌نظمی جلسات این ستاد اداره می‌شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.