نخستین خزنده در کویر لوت دیده شد !

رای نخستین بار در منطقه گندم بریان کویر لوت دو عدد آگامای سر وزغی که از خزندگان هستند، مشاهده و زنده گیری شدند.

— – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – —

خبرگزاری مهر: مدیر انجمن کانون سبز فارس گفت: برای نخستین بار در منطقه گندم بریان کویر لوت دو عدد آگامای سر وزغی که از خزندگان هستند، مشاهده و زنده گیری شدند.

بهمن ایزدی افزود: کویر لوت به ۳ بخش شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم می شود که منطقه گندم بریان در لوت شمالی واقع شده و تا سال ۸۹ تصور می شد که فاقد هر نوع حیات حتی باکتری زنده است.

به گفته وی، اما پس از مشاهده مانتودا که از خانواده حشرات و راسته شیخکها است در سال ۸۹ در این منطقه و به دنبال آن مشاهده گربه شنی و موش دو پا در بررسی هایی که روز گذشته برای یافتن مجدد مانتودا در این فصل انجام می شدموفق به مشاهده و زنده گیری دو عدد آگامای سر وزغی در این منطقه شدیم .

ایزدی با بیان اینکه این گونه از خزندگان دارای طولی حدود ۲۲ سانتیمتر است اظهار داشت: حضور زنده و فعال این گونه در منطقه گندم بریان بار دیگر وجود چرخه اکولوژیک و زنجیره غذایی در این منطقه را ثابت کرد.

مدیر انجمن کانون سبز فارس تصریح کرد: البته پیش از این در بخش جنوبی کویر لوت نمونه های خشک شده این خزنده مشاهده شده بود که تصور می شد به طور اتفاقی از این منطقه عبور کرده و از بین رفته اند.

وی افزود: در حال حاضر دمای این منطقه معادل ۶۰ درجه سانتیگراد و حداکثر رطوبت جوی ۱۰ درصد است و دلیل حضور بیولوژیستها در این منطقه در این موقع از سال بررسی این فرضیه است که آیا جانوران مشاهده شده در منطقه گندم بریان به خواب تابستانه فرو می روند یا در این فصل هم فعال هستند.

ایزدی تاکید کرد: شواهد چند روز گذشته مانند مشاهده آگامای سروزغی، سنجاقکها ، پروانه ها، حشراتی مانند پشه و مانتودا و عنکبوتها نشان می دهد جانوران این منطقه با شرایط سازگار شده اند و همچون مناطق معتدل کشور در تابستان هم فعالیت و جنب و جوش دارند.

طبقه بندی: اخبار مهم   |   تعداد بازدید: ۵۸ نفر   |   تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ تیر
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , حیات کویر لوت, کویر لوت, گندم بریان کویر لوت


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.