نخست وزیر انگلیس خواستار روابطی مستحکم با فرانسه شد

به گزارش ایرنا، فرانسوا اولاند امروز در راس هیاتی وارد لندن شد تا با نخست وزیر انگلیس درباره روابط دوجانبه و بحران مالی در اتحادیه اروپا گفت و گو کند.

بر اساس گزارش منابع رسمی در انگلیس، دو طرف در مذاکرات خود همچنین درباره سیاست خارجی و مسائل بین المللی از جمله موضوع سوریه و ایران هم بحث و تبادل نظر کرده اند ولی جزییاتی از این مباحث منتشر نشده است.

کامرون و اولاند پس از مذاکرات امروز خود، در یک کنفرانس خبری مشترک، گسترش روابط فرانسه و انگلیس را برای منافع هر دو کشور سودمند و ضروری خواندند.

نخست وزیر انگلیس گفت: فرانسه یک شریک حیاتی و با ارزش برای انگلیس به شمار می رود و اقتصاد دو کشور در هم تنیده شده است.

‘ما تلاش می کنیم یک روابط پایدار و باثبات داشته باشیم. ما هر دو سیاستمدارانی عملگرا و منطقی هستیم.’

وی افزود: شرکت های متعدد فرانسوی در انگلیس فعال هستند و بیش از ۱۸۰ هزار نفر را در سراسر کشور به استخدام خود در آورده اند… از سوی دیگر میزان صادرات انگلیس به فرانسه بیشتر از صادرات انگلیس به مجموع کشورهای چین، هند، ژاپن و ترکیه است.

کامرون اظهارداشت: انگلیس و فرانسه در این موضوع هم نظر هستند که بودجه اتحادیه اروپا نباید به سطوح غیرقابل قبولی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: کشورهای عضو حوزه پولی یورو باید همگرایی بیشتری داشته باشند… و من فکر می کنم که این موضوع در آینده میسر خواهد شد.

نخست وزیر انگلیس تقویت اتحادیه اروپا را برای همه اعضا مفید دانست ولی گفت که انگلیس از روابط فعلی خود با اتحادیه اروپا راضی نیست و طرفدار ایجاد اصلاحاتی در ساختار این اتحادیه است.

رییس جمهوری سوسیالیست فرانسه نیز در این کنفرانس خبری گفت: فرانسه و انگلیس در مسائل مهم بین المللی اتفاق نظر دارند و باید با هم همکاری داشته باشند.

اولاند افزود: من و دیوید کامرون هر دو خواستار این هستیم که روابط دو کشور توسعه یابد و باعث افزایش رشد و توسعه اقتصادی شود.

فرانسوا اولاند، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز به لندن سفر کرده بود ولی دیوید کامرون در آن ایام از دیدار با نامزد حزب سوسیالیست، خودداری کرد.

دیوید کامرون در جریان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از نیکلا سارکوزی رییس جمهوری سابق آن کشور حمایت می کرد.

آقای اولاند در کنفرانس خبری امروز در پاسخ به سوالی در مورد عدم ملاقات کامرون با وی در ایام مبارزات انتخاباتی گفت: من چون یک مقام رسمی نبودم، دلیلی نداشت که با نخست وزیر ملاقات کنم… من قوانین و پروتکل ها را درک می کنم.

رییس جمهوری فرانسه عصر امروز با الیزابت دوم ملکه انگلیس نیز دیدار و گفت و گو کرد.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۳۵۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.