نرخ بالای مواد اولیه ،هزینه تولید لوازم خانگی را افزایش داده است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت:افزایش قیمت مواد اولیه وعدم تخصیص ارز مرجع ویا مبادله ای برای ورادات این مواد ، صنایع تولید لوازم خانگی را با مشکل مواجه ساخته است.

محمدرضا دیانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، افزود: صنایع لوازم خانگی برای واردات بعضی قطعات نیازمند ارز می باشند که مسئولان هیچ تدبیری در این خصوص نداشته و متأسفانه در چند ماهه اخیر هیچ گونه ارز مرجع یا مبادله‌ای iبه صنعت لوازم خانگی تعلق نگرفته است.

اظهار داشت: بیش از ۸۵ درصد قیمت همه شده لوازم خانگی را مواد اولیه تشکیل می دهد و افزایش قیمت اخیر مواد اولیه ، برهزینه های تولید محصول افزوده است.

وی ادامه داد: بدلیل مسائل پیش آمده بسیاری از تولیدکنندگان قادر iبه خرید مواد اولیه نمی باشند و از سویی دیگر سازمان حمایت نیز موافق افزایش قیمت در این بخش نمی باش، بنابراین اگر تولیدکنندگان با این وضعیت بخواهند مواد اولیه را خریداری نمایند باید با ۳۰ تا ۴۰ درصد ضرر، تولید نمایند.

دیانی با اشاره iبه مشکلات تولیدکنندگان داخلی ،تصریح نمود: حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد مواداولیه این بخش از داخل و ازکارخانجات پتروشیمی یافولادمبارکه تامین می گردد، اما این کارخانجات سهمیه بسیار کمی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند که جوابگوی نیاز این بخش نمی باش. 

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: واحدهای تولیدی بدلیل نبود مواد اولیه با ظرفیت پائینی در حال تولید می باشند.

وی افزود: از سوی دیگر تا ۱۰ روز پیش واردات قطعات لوازم خانگی با محصول کامل در یک اولویت برای دریافت ارز مبادلاتی قرار داده شده بود، که با تفکیک این دو گروه کالایی از یکدیگر، این مشکل iبه تازگی برطرف شده است.

دیانی با بیان اینکه واردکنندگان عدم تخصیص ارز و نوسانات نرخ ارز را iبهانه افزایش قیمت ها عنوان می نمایند، افزود: واردکنندگان در حالی اقدام iبه افزایش چند میلیون تومانی قیمت بعضی لوازم خانگی کره ای نموده اند که حقوق گمرکی آنها نیز افزایش پیدا نکرده است و گمرک کالای آنها را با تعرفه ارز ۱۲۲۶ تومان ترخیص می نماید.

دیانی خاطرنشان نمود:هم اکنون صنایع داخلی توان رقابت کمی و کیفی با محصولات وارداتی را دارند و باید شرایطی ایجاد شود که ارز کشور صرف ورود برندهای گران قیمت خارجی و یا اجناس بی کیفیت چینی نشود./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.