نسخه جدید آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان بانکی ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی در بخشنامه ای به بانک های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه، نسخه جدید آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان مصوب شورای پول و اعتبار در سال جاری را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: وفق بند ۴ ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی کشور، بانک ها مجاز نیستند بیش از آنچه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موجب دستورها یا آیین نامه های خاص تعیین می نماید،‌ به اشخاص حقیقی یا حقوقی، تسهیلات یا اعتبار اعطا نمایند.

فلسفه وجودی این حکم قانونی که کمابیش در اکثر کشورهای دنیا مورد توجه است، امکان تخصیص منابع بانکی به تعداد بیشتری از آحاد جامعه، تنوع بخشی بیشتر به سبد اعتباری بانک ها و به حداقل رساندن زیان های ناشی از تمرکز منابع بانک ها حول یک شخص یا گروهی از اشخاص مرتبط با یکدیگر که به تعبیری ذینفع واحد تلقی می شوند، است.

بر همین اساس مراجع نظارت بانکی مراقبت می نمایند اولا تسهیلات و تعهدات قابل اعطا به هر ذینفع واحد، حد و سقف معینی داشته باشد و ثانیا مجموعه تسهیلات و تعهداتی که از حد مشخصی بیشتر هستند و در ادبیات بانکی موسوم به تسهیلات و تعهدات کلان هستند، بخش محدودی از منابع بانک ها را به خود تخصیص دهد.

با استناد به مراتب مذکور، بانک مرکزی از سال ۸۲ مقرراتی تحت عنوان آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان تدوین و ابلاغ نمود که طی آن بانک ها موظف شدند تا سقف مشخصی از منابع خود را چه به لحاظ فردی و چه از حیث جمعی به تسهیلات و تعهدات کلان تخصیص دهند.

در حال حاضر، این بانک با عنایت به تغییر شرایط و اقتضائات و حصول تجربه ناشی از اجرای قریب به یک دهه مقررات مذکور، اقدام به بازنگری آیین نامه مذکور و تدوین نسخه جدید آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان نموده است.

خاطرنشان می سازد به استناد مواد ۲۰ و ۲۱ آیین نامه مزبور، هر بانک یا موسسه اعتباری موظف است ظرف مدت ۶ ماه پس از تاریخ ابلاغ آیین نامه وضعیت خود را با مفاد آن تطبیق دهد.

بدیهی است پس از گذشت دوره زمانی مذکور و به طور مشخص از تاریخ ۱۰/۱۱/۹۱ نسخه جدید آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان لازم الاجرا خواهد بود و آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان موضوع بخشنامه شماره مب/۱۹۶۸ مورخ ۲۹/۱۱/۱۳۸۲ اصلاحیه بند ۳-۱ آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان موضوع بخشنامه شماره ۷۸۴۰۰/۸۸ مورخ ۱۳/۴/۱۳۸۸ و ماده ۱۷ سیاست های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال ۹۰ مصوب ۲۰/۱۰/۹۰ و تبصره های ۱ و ۲ ذیل آن منسوخ و کان لم یکن تلقی خواهد شد.

شایان ذکراست متن کامل دستورالعمل در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir/page/9650.aspx موجود است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.