نشانه های ام اس

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر قره‌گزلو، متخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

نشانه‌های مشکوک به ام‌اس چیست؟

ترس از بیماری ام‌اس زبانزد مردم جامعه است؛ به طوری که فعال‌ترین قشر جامعه یعنی جوانان نیز از این ترس مصون نیستند.

معمولا شروع بیماری ام‌اس از ۱۵ تا ۴۵ سالگی است. فرد در اوج شکوفایی سنی و جنسی و زمانی که نقشی فعال در جامعه دارد، درگیر این بیماری می‌شود.

نشانه‌های بیماری ام‌اس شامل: تاری دید یکطرفه، دوبینی، تاری بیش از ۲۴  ساعت و گاهی چندین هفته، ناتوانی و بی‌تعادلی در راه رفتن و هرگونه اشکال در تکلم است.

علائم اولیه این بیماری بسیار خفیف و شامل مواردی مانند سرگیجه و نبود تعادل، خستگی، ضعف دست و پا، التهاب اعصاب چشمی، بی‌حسی یا سوزش موضعی، درد شدید در ناحیه صورت و نقص در بینایی است.

گاهی جوانان می‌گویند زمانی که از جا بلند می‌شوند، چشمانشان تار می‌شود و گاهی تعادل ندارند و به زمین می‌خورند، دست‌هایشان خواب می‌رود و نگران بیماری ام‌اس هستند. باید این نکته را یادآوری کرد که در بسیاری از موارد، این علائم نشانه‌های بیماری ام‌اس نیست.

توجه کنید که این نشانه‌ها باعث کوتاهی عمر شخص بیمار نمی‌شود و بسیاری از آنها مانند افراد سالم به زندگی فعال خود ادامه می‌دهند. همچنین در کشور ما از هر صد هزار نفر، پنج تا هفت نفر مبتلا به بیماری ام‌اس می‌شوند و این میزان شیوع چندان زیاد نیست.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.