نشست سه‌جانبه ایران، ‌عراق و لبنان برای مبارزه با داعش

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – موضوع مبارزه با داعش، اصلی‌ترین دلیل سفر سمیرمقبل، وزیر دفاع لبنان و حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق به تهران است.

رسانه‌ها در جریان سفر وزیر دفاع لبنان، تحویل فوری «هدیه» ایران به ارتش این کشور را برجسته کرده‌اند. ایران برای مبارزه با تهدیدات تروریستی به‌ویژه مقابله با داعش، ارتش لبنان را تجهیز می‌کند؛ موضوعی که چندان هم به مذاق غربی‌ها خوش نیامده است. وعده هدیه نظامی ایران به ارتش لبنان برای مقابله با تروریسم، اوایل مهرماه در جریان سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به مقامات لبنان داده شد.

از سوی دیگر قرار است تهران نخستین مقصد سفر خارجی نخست‌وزیر عراق هم باشد تا نخستین نشست سه‌جانبه ایران، ‌عراق و لبنان با هدف مبارزه با داعش به میزبانی تهران شکل بگیرد؛ ائتلافی که مشابه آن‌را چندی پیش آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با داعش تشکیل دادند اما سروصدای تبلیغاتی آن بیشتر از کارکرد عملیاتی‌اش بود. سمیر مقبل، وزیر دفاع لبنان روز گذشته به همراه یک هیأت متخصص نظامی به تهران آمد. حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان در دیدار با وزیر دفاع لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران با هدف تحکیم اقتدار ملی و تقویت امنیت لبنان، آماده است ضمن تأمین نیازمندی‌های ارتش لبنان، تجارب خود را برای مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری در اختیار ارتش این کشور قرار دهد.

مقبل در این سفر قرار است با مقامات ایرانی در مورد جزئیات هدیه نظامی ایران به لبنان بحث و تبادل نظر کند. علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در سفر اخیر خود به لبنان از این هدیه پرده برداشت و گفته بود که «ایران حاضر است این هدیه را بدون پیش‌شرط و به‌صورت فوری تحویل لبنان کند تا ارتش این کشور بتواند در برابر تروریست‌ها از خود و لبنان دفاع کند.»

المقبل نیز پیش از ترک بیروت در سخنانی گفته بود «با توجه به شرایط امروز منطقه و لبنان و با عنایت به توانمندی‌های ایران به‌عنوان کشوری بزرگ در منطقه ما می‌توانیم روابط خوبی با این کشور داشته باشیم.»

براساس گزارش‌های موجود، کمک‌های احتمالی ایران لیستی متشکل از مسلسل‌های دوشکا با مهمات، خمپاره‌های ۶۰ و ۸۰ و ۱۲۰و ۱۵۵میلی‌متری به همراه مقادیر فراوانی از مهمات، موشک‌های تاو، موشک‌های ضد‌زره، دوربین‌های دید در شب، مهمات تانک‌های تی‌۵۵ و تی ۷۲ است.

اما درباره سفر حیدرالعبادی نخست‌وزیرعراق به تهران، ‌حسن دانایی‌فر سفیر کشورمان در بغداد می‌گوید: نخست‌وزیر عراق عصر روز دوشنبه به‌منظور دیدار با مسئولان ایرانی در سفری ۲‌روزه عازم تهران خواهد شد. حیدرالعبادی قرار است در جریان سفر خود راهکارهای مقابله با تروریسم را با مقامات کشورمان بررسی کند.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.