نشست محرمانه روسای جاسوسی ۲۲ کشور جهان در سنگاور

رویترز به نقل از منابع گزارش داد که مقامات ارشد اطلاعاتی از ۲۲ کشور در سنگاپور نشستی محرمانه برای بحث در مورد موضوعاتی از جمله درگیری اوکراین در یک محیط غیررسمی برگزار کرده‌اند.

نشست محرمانه روسای جاسوسی ۲۲ کشور جهان در سنگاور

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از رویترز، به گفته ۵ منبع، مقامات ارشد حدود ۲۲ آژانس اطلاعاتی بزرگ جهان جلسه‌ای محرمانه در حاشیه نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور برگزار کردند.

آنها گفتند که چنین جلساتی توسط دولت سنگاپور سازماندهی می‌شود و چندین سال است که بطور محتاطانه در یک مکان جداگانه در کنار نشست امنیتی برگزار می‌شود. این دیدارها قبلاً گزارش نشده است.

آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی، رئیس جامعه اطلاعاتی آمریکا به عنوان نماینده واشنگتن در این نشست حضور داشته است. به رغم تمام اختلافات چین هم از جمله مدعوین بوده است. یک منبع هندی گفت که سامانت گوئل، رئیس آژانس جمع‌آوری اطلاعات خارج از کشور هند، جناح تحقیق و تحلیل، نیز حضور داشت.

یکی از افرادی که از این بحث ها آگاه است، گفت: این نشست یک قطعه مهم در دستور کار در سایه بین‌المللی است. با توجه به گستره‌ای از کشورهای درگیر، این یک جشنواره صنایع دستی نیست، بلکه راهی برای ترویج درک عمیق‌تر از نیات و نکات نهایی است.

یک رمز ناگفته در میان سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد که می‌گوید “ما وقتی می‌توانیم وارد گفتگو شویم که دیپلماسی رسمی‌تر و بازتر سخت‌ می‌شود- این یک عامل بسیار مهم در زمان تنش است و رویداد سنگاپور به ترویج آن کمک می‌کند.»

هر پنج منبعی که در مورد این جلسات گفتگو کردند، به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود.

سخنگوی وزارت دفاع سنگاپور گفت که در حین حضور در گفتگوی شانگری لا، “شرکت کنندگان از جمله مقامات ارشد سازمان های اطلاعاتی نیز از فرصت برای دیدار با همتایان خود استفاده می‌کنند.”

سخنگوی وزارت دفاع سنگاپور گفت: وزارت دفاع سنگاپور ممکن است برخی از این جلسات دوجانبه یا چندجانبه را تسهیل کند. شرکت‌کنندگان چنین نشست‌هایی را که در حاشیه نشست اصلی برگزار می‌شود مفید دانسته‌اند.

سفارت آمریکا در سنگاپور اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در مورد این دیدارها ندارد. دولت های چین و هند بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند شبکه‌ای را که شبکه پنج چشم نامیده می‌شود برای جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن طیف گسترده‌ای از اطلاعات اداره می‌کنند و مقامات اطلاعاتی آنها مرتباً ملاقات می‌کنند. جلسات بزرگتر جامعه اطلاعاتی نادرتر است و تقریباً هرگز منتشر نمی شود. فرد مطلع افزود، اگرچه جزئیات کمی در مورد بحث‌های خاص در سنگاپور در دسترس بود، اما جنگ روسیه در اوکراین و جنایات فرا ملی در مذاکرات روز جمعه مطرح شد.

عصر روز پنجشنبه سران اطلاعات یک گردهمایی غیررسمی برگزار کردند. یکی از این منابع گفت که هیچ نماینده روسیه در آن حضور نداشت. معاون وزیر دفاع اوکراین، ولودیمر وی. هاوریلوف، در گفتگوی شانگری-لا حضور داشت اما گفت که در نشست اطلاعاتی شرکت نکرده است. یکی دیگر از این منابع گفت که لحن گتگوها در این جلسه، مشارکتی و همکاری بود و نه تقابلی. در گفتگوی اصلی امنیتی، بیش از ۶۰۰ نماینده از ۴۹ کشور سه روز جلسات عمومی و همچنین جلسات دوجانبه و چندجانبه پشت درهای بسته در هتل گسترده شانگری لا برگزار کردند.

هاینز یکی از نمایندگان رسمی واشنگتن در گفتگوی شانگری-لا  در بحث امنیت سایبری در جلسه اصلی، در پاسخ به سوال یک افسر ارتش چین گفت که همکاری بین کشورها ضروری است. او گفت: «حتی زمانی که بی‌اعتمادی وجود دارد، و حتی زمانی که در واقع با دشمنان واقعی روبرو هستید، کاملاً حیاتی است که همچنان تلاش کنید و در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه همکاری کنید و همچنین سعی کنید پتانسیل تشدید تنش را مدیریت کنید.»

مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که ویلیام برنز، رئیس سیا، ماه گذشته برای گفتگو با همتایان چینی از چین بازدید کرد، زیرا دولت بایدن به دنبال تقویت ارتباطات با پکن است.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.