نشست مسکو (۵)؛ آغاز دور چهارم مذاکرات ایران و ۱+۵/احتمال توافق درباره زمان و مکان جدید گفتگوها

خبرگزاری آریا-مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در نوبت عصر از دقایقی پیش از سرگرفته شد.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا،‌ از دقایقی پیش جلسه چهارم مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک بعد از ساعتی استراحت در نوبت عصر از سرگرفته شد.
 در همین حال یک منبع نزدیک به مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک در مسکو اعلام کرد احتمال می رود طرفین درباره دوره دیگری از مذاکرات پس از مذاکرات مسکو به توافق برسند.

ایران در هیچکدام از کشورهای اتحادیه اروپا مذاکره نخواهد کرد
این گزارش در حالی  است که سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات مسکو به خبرنگاران گفت: ایران مذاکره با گروه “۱+۵” را در هیچکدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا قبول نخواهد کرد.
وی گفت: “می توانم بطور دقیق به شما بگویم که ایران هیچکدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به عنوان محل جدید برای برگزاری مذاکرات گروه “۱+۵″ نخواهد پذیرفت”.

ساعتی پیش مذاکرات دور سوم گفت‌و گوهای ایران و ۱+۵  در محل هتل حلقه طلایی پایان یافت. روز گذشته نیز در ۲ نوبت صبح و عصر مذاکرات برگزار شد.
پس از پایان روز نخست مذاکرات، «مایکل مان»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد در نشست مسکو برای اولین بار، طرفین درباره محتوای پیشنهادهای یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند. سخنگوی کاترین اشتون افزود ؛ گروه ۱+۵ در این مذاکرات درباره پیشنهادات پنجگانه ارائه شده از سوی ایران در بغداد گفت‌وگو می‌کند.
علی باقری معاون سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز درپایان جلسه عصر روز دوشنبه گفت ؛ خانم اشتون به نمایندگی از شش کشور از دکتر جلیلی خواست تا به طرف های مذاکره تا روز سه شنبه / امروز /برای بررسی و اعلام نظر در باره پیشنهادهای طرف ایرانی فرصت داده شود.
به رسمت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم؛ تاکید بر فتوای رهبرمعظم انقلاب اسلامی ایران علیه استفاده از سلاح های هسته ای ؛ رفع تحریم ها ؛ همکاری هسته ای در حوزه های تولید انرژی صلح آمیز هسته ای و ایمنی هسته ای ؛ رویکرد به ساز و کارهای اعتماد ساز؛ و همکاری در موضوعات غیرهسته ای؛ مانند همکاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر و مسائل منطقه ای از موضوعاتی است که از سوی ایران در این گفتگوها مورد تاکید مجدد قرار گرفت .
پیش از آغاز دور سوم مذاکرات، علی باقری و ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار دو جانبه داشتند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.