نشست ژنو و طرح جدید عنان؛ راه برون رفت از بحران

به گزارش خبرگزاری مهر، با مطرح شدن طرح دولت انتقالی وحدت ملی “کوفی عنان” برای حل بحران سوریه که قرار است در کنفرانسی که روز شنبه در ژنو برگزار شود، مورد بحث قرار گیرد، واکنشهای ضد و نقیض طرفهای درگیر به آن آغاز شده است.

“رویترز” به نقل از این دیپلماتهایی که آگاه خواند، نوشت در طرح کوفی عنان برای تشکیل دولت وحدت ملی، اجازه حضور به مخالفان سوری و حتی اعضای دولت فعلی سوریه دردولت جدید داده شده است به جز آن افرادی که حضورشان در دولت وحدت ملی موجب بروز اختلاف و تضعیف آن شود.

با اعلام این خبر از سوی برخی منابع آگاه، گروه های مختلف نسبت این طرح کوفی عنان موضع گیری های خود را شروع کرده اند.

“رویترز” و برخی منابع خبری ازموافقت روسیه و دیگر قدرتهای جهانی با طرح تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه خبر داده اند.

در عین حال خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که گروه های مخالف دولت سوریه اعلام کرده اند به شرطی در دولت وحدت ملی حضور خواهند یافت که “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه در قدرت حضور نداشته باشد.

برخی کارشناسان معتقد هستند با وجود اینکه، ایده مستثنی کردن حضور بعضی افراد در دولت وحدت ملی سوریه توسط “کوفی عنان” هرچند مستقیما به “بشاراسد” اشاره نمی کند، اما منظور همان عدم حضور بشار اسد در دولت بعدی است. به اعتقاد این کارشناسان گنجاندن این بند در طرح کوفی عنان درعین حال سبب کاهش حساسیت روسیه می شود که بر عدم ممانعت از حضور بشار اسد در آینده سیاسی سوریه تاکید دارد، می شود.

با این حال امروز شبکه های الجزیره و اسکای نیوز به نقل از ” سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه اعلام کردند که سرنوشت “بشار اسد ” رئیس جمهور سوریه باید از طریق یک نشست ملی تعیین شود.

هچنین با وجود اینکه رویترز از موافقت قدرتهای بزرگ جهانی (۵ کشور دارای حق وتو در شورای امنیت یعنی روسیه ، چین ، آمریکا ، انگلیس و فرانسه) با طرح کوفی عنان خبر داده بود، شبکه العربیه از درخواست فرانسه و انگلیس برای مطرح شدن موضوع سوریه در منشور ۷ سازمان ملل متحد خبر داده است که بیانگر تلاش این کشورها برای ماجراجویی نظامی در این کشور است.

با وجود انکار مقامات روسیه مبنی بر دست کشیدن روسیه از حمایت “بشار اسد”، کارشناسان مسائل سیاسی پذیرش طرح دولت وحدت ملی کوفی عنان از سوی روسیه را که به طور تلویحی بر عدم حضور “بشاراسد” در دولت آینده سوریه تاکید دارد به منزله تغییر مواضع روسیه در قبال تحولات سوریه می دانند.

نگاهی تحلیلی به سرنوشت مذاکرات ژنو

“حسن هانی زاده” کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با مهر در این خصوص می گوید : طرح کوفی عنان متضمن انتقال سیال و آرام قدرت از دولت بشار اسد به گروه های اپوزیسیون است که به نظر می رسد به انتقال قدرت در یمن شباهت بیشتری دارد.

 این طرح اگر چه با موافقت غربی ها تهیه شده، اما هرگز مورد موافقت دولت بشار اسد و حتی دولت روسیه قرار نخواهد گرفت.

خروج بشار اسد از چرخه قدرت به مفهوم بروز یک جنگ تمام عیار داخلی است، زیرا بیش از ۷۰ درصد از مردم سوریه طرفدار دولت بشار اسد هستند.

وی می گوید : بشار اسد که در سال ۲۰۰۷ در یک انتخابات سالم و شفاف با کسب بیش از ۹۵ درصد از آرا مردم سوریه برای مدت هفت سال و برای بار دوم به عنوان رئیس جمهوری سوریه انتخاب شد.

بنا براین طبق قانون ، بشار اسد تا سال ۲۰۲۴ همچنان رئیس جمهوری قانونی سوریه خواهد بود وهر گونه دخالت خارجی برای خروج بشار اسد از قدرت با مخالفت گسترده مردمی روبرو خواهد شد.

بنابراین طرح جدید کوفی عنان در ژنو نمی تواند راهکار مناسبی برای پایان دادن به بحران ۱۶ ماهه سوریه تلقی شود، زیرا این طرح به سلفی ها و گروه های وهابی افراطی سوریه اجازه می دهد تا در صورت به دست گرفتن قدرت به کشتارعلویان این کشور بپردازند.

“حسن هانی زاده” در پایان گفت : به همین دلیل بدون حضور کشورهای تاثیرگذار منطقه مانند جمهوری اسلامی در کنفرانس ژنو این کنفرانس بدون نتیجه به کار خود پایان خواهد داد، زیرا دیدگاه روسیه و چین با دیدگاه غربی ها درباره نحوه پایان دادن به بحران سوریه تفاوت دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.