نظارت دولت بر پالایشگاههای خصوصی ارتقا می یابد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

فعالیت مستمر دولت یازدهم برای بهبود طرحهای پالایشی

طرحهای افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت پالایشگاههای نفت با معرفی نمایندگان جدید در سهام عدالت توسط شرکت ملی پالایش و پخش، بهبود یافته و شتاب می یابد.

 به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از شانا، شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور، با استناد به تصویب نامه شماره ١٨٧۴٣۶/ت/۴۴۶١٩ هیئت وزیران مبنی بر معرفی نمایندگان حقیقی اعضای حقوقی شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت در پالایشگاههای نفت خصوصی توسط « پالایش و پخش»، گفت: این اقدام با هدف اجرای کامل قانون انجام شده است.
 
خسروانی تاکید کرد: این امر به هیچ عنوان دخالتی در بحث خصوصی سازی محسوب نمی شود.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور گفت: سیاستی که اخیرا توسط شرکت ملی پالایش و پخش اتخاذ شده در واقع اجرای مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ١٩ آبان سال ٨٩ است.
 
بر اساس تصویبنامه هیئت وزیران به شماره ۶٢١۶٣/٨١۴ مورخ ٣/١٢/١٣٨٨ و اعلام در تاریخ ١٩/٨/١٣٨٩ در اجرای ماده ٣٨ قانون مذکور، دستگاههای اجرایی مربوط که تا قبل از واگذاری مسئولیت اعمال مالکیت و مدیریت را بر عهده داشته اند، صرفا تا زمان آزاد سازی سهام موضوع این تصویبنامه، بعنوان نماینده دولت تعیین می شوند.
 
وی با بیان این که بر اساس این مصوبه تمام دستگاههای اجرایی مکلفند تا زمان آزادسازی سهام عدالت بعنوان نماینده دولت در شرکتهای واگذار شده حضور داشته باشند، گفت: این موضوع شامل تمام شرکتهایی می شود که بخشی از سهام آنها بعنوان سهام عدالت و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شده است.
 
خسروانی افزود: از ٧ شرکت پالایشی واگذار شده در شرکت ملی پالایش و پخش، ۶ شرکت آن دارای ۴٠ درصد سهام عدالت و پالایشگاه شهیدتندگویان تهران دارای ٩٠ درصد سهام عدالت است.
 
وی با بیان این که هم اکنون نمایندگان شرکت ملی پالایش و پخش به هیئت مدیره های ٧ پالایشگاه معرفی شده اند، اظهار کرد: در برخی از این شرکتها اقدامهای قانونی انجام و جلسات هیئت مدیره نیز تشکیل شده و در برخی نیز در شرف انجام کار است.
 
او با تاکید بر این که این اقدام در درجه اول اجرای یک ضابطه قانونی محسوب می شود، تصریح کرد: در مرحله بعدی رفع نگرانیهایی است که پس از انجام واگذاریها در زمینه اجرای درست و بموقع طرحهای توسعه و کیفی پالایشگاهها ایجاد شده است.
 
شاهرخ خسروانی با بیان این که شرکتهای پالایشی موظف به اجرای طرحهای توسعه و بهبود کیفیت هستند، یادآوری کرد: با اجرای کامل این طرحها محصولات این شرکتها باید در زمان مشخص با استانداردهای روز دنیا تولید شود و میزان تولید نفتکوره آنها نیز سالی دو درصد کاهش یابد.
 
بر اساس این گزارش تا پیش از معرفی نمایندگان از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، نمایندگانی از سوی شرکت سهامی عدالت در این شرکتها حضور داشته اند.
 
چند روز گذشته عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش اعلام کرد: عدم تجربه کافی نمایندگان سهام عدالت در صنعت نفت سبب پیشرفت نامطلوب طرحهای افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت پالایشگاههای نفت شده است.
 
به گزارش شانا در تصویبنامه هیئت وزیران به شماره ۶٢١۶٣/٨١۴ مورخ ٣/١٢/١٣٨٨ و اعلام در تاریخ ١٩/٨/١٣٨٩، اشاره شده است که دستگاههای اجرای مکلفند نسبت به واگذاری سهام شرکتهایی که سهام آنها با رعایت ماده ٣۴ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، توزیع می گردد، اقدام کنند.
 
همچنین دستگاههای یاد شده مکلفند متناسب با اقساط پرداختی، سهام در وثیقه موضوع ماده ٣٧ قانون یاد شده و ماده ٣ آیین نامه یاد شده را آزاد کنند.

انتهای پیام/

– .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.