نفت ۴۰ دلاری در راه است؟

آذرجزایری: ۲۳ سال از زمانیکه  تولید نفت خام عربستان رکورد زد می گذرد و امروز بازهم پس از این همه سال تولید این کشور بازهم رکوردی دیگر به ثبت رسانده  تا جاییکه عربستان با افزایش ۸۰ هزار بشکه ای، تولید خود را به ۹٫۹ میلیون بشکه در روز رسانده است.
بنابراین به نظر می رسد این کشور بیشتر از آنکه به فکر کاهش قیمت نفت خام برنت باشد به فکر قدرت نمایی و ثابت کردن توان تولید خود به آنانی است که پیشتر تاکید می کردند عربستان از ظرفیت تولیدی می گوید که توان اجرای آن را ندارد و تنها به فکر قدرت نمایی است.
دراین بین این قدرت نمایی در شرایطی صورت می گیرد که قراراست ایران مورد تحریم نفتی قرار بگیرد و عربستان در صدد نشان دادن قدرت خود برای جایگزینی نفت خود در بازار است.
در چنین شرایطی به نظر می رسد تنها سازمانی که می تواند جلوی چنین اتفاقی را بگیرد، اوپک است اما سکوت مسوولان ارشد این سازمان در مقابل عربستان، خود سوالی است که تا کنون بی جواب مانده است.
با اینحال اگرچه عربستان در تلاش است تا آمریکا را در مقابله با ایران به پیروزی برساند اما از مسایل اقتصادی عقب مانده و شاید فراموش کرده که آمریکا با اتخاذ چنین سیاستی به دنبال کاهش قدرت ایران و عربستان به طور همزمان است.
چراکه کاهش قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی، درآمد عربستان را کاهش می دهد و در عین حال افزایش تولید عربستان علاوه بر ارزان فروشی نفت خام برای این کشور می تواند باعث ایجاد جو روانی مثبت برای تحریم نفتی ایران تلقی شود.
دراین بین اگرچه هستند کشورهایی که به هیچ وجه حاضر به عدم خرید نفت از ایران نخواهند شد اما به نظر می رسد اختلافات ایران و عربستان باید در جایی به پایان برسد و در این بین باید یکی از این دو کشور به دنبال ایجاد تعامل بیشتر باشند.
تا کنون عربستان چندین بار به طور رسمی حمایت خود از تحریم نفتی ایران را اعلام کرده و باید مسوولان نفتی ما به فکر حل این مشکل باشند. به عنوان مثال بهترین مکان برای حل این موضوعات اجلاس های اوپک است.
اگرچه این اجلاس ها تنها برای تصمیم گیری در خصوص وضعیت بازار برگزار می شود اما همیشه حاشیه های این نشست و دیدارهای وزراء بسیار مهمتر از نتیجه اجلاس بوده است.
درحال حاض قیمت هر بشکه نفت به زیر ۱۰۰ دلار کاهش یافته و روند نزولی آن به دلیل افزایش عرضه در بازار ادامه خواهد داشت. این کاهش قیمت با سیاست های عربستان همخوانی ندارد چراکه بارها وزیر نفت این کشور تاکید کرده که قیمت مناسب برای فروش هر بشکه نفت خام ۱۰۰ دلار است.
یکسال پیش بود که مسوولان نفتی ایران در گفت وگو با رسانه ها تاکید می کردند افزایش تولید نفت خام عربستان یک مانور تبلیغاتی است و این کشور ظرفیت تولیدی نزدیک به ۱۲ میلیون بشکه را ندارد.
در حال حاضر ماه ها از زمانیکه این کشور تود خود را به ۱۰ میلیون بشکه در روز رسانده می گذرد و به نظرمی رسد یکی از دلایل اصلی عربستان برای این افزایش تولید به رخ کشیدن قدرتی است که تا دیروز از آن به عنوان مانور تبلیغاتی یاد می شد.
با اینحال به نظر می رسد اوپک تصمیمی برای مهار تولید عربستان و برگشتن وی به سهمیه ها ندارد و ادامه روند فعلی می تواند خطری جدی برای درآمد نفتی تمام کشورهای صادرکننده تلقی شود.
به نظرمی رسد در چنین شرایطی برگزاری یک نشست اضطراری در اوپک الزامی است تا شاید از این طریق بتوان عربستان را به پیروی از سهمیه ها مجاب کرد.
نباید فراموش شود که در حال حاضرر قیمت هر بشکه نفت خام به ۷۹ دلار در هر بشکه رسیده و ادامه روند فعلی می تواند تاریخ نفت ۴۰ دلاری را دوباره تکرار کند.

 /۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.