نقدی بر بازی Uncharted ۳: Drakes Deception

مسلم پاک‌گهر: این بازی که شاید به تنهایی بتواند یکی از دلایل مهم موفقیت کمپانی Sony در فروش کنسول‌هایش باشد. بازی Uncharted 3: Drake’s Deception که توسط استودیوی بازی‌سازی Naughty Dog ساخته و به وسیله Sony Computer Entertainment در تاریخ یکم نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد منحصرا برای کنسول‌های PS3 ساخته شده است.

زمانی که این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ روانه بازار شد کسی انتظار چنین استقبالی را از سوی بازیکنان نداشت؛ ولیUncharted با ورودش چنان گردوخاکی در بین کاربران به پا کرد که تا امروز که به نسخه‌ سومش رسیده همچنان این هیاهو و هیجان ادامه دارد. وجود داستانی قوی، گیم‌پلی خلاقانه و گرافیکی چشم‌نواز باعث شده کسی نتواند از این بازی چشم‌پوشی کند.

داستان:
داستان کلی بازی درباره یکی دیگر از ماجراجویی‌های نیتن است که این‌بار می‌خواهد کار نیمه تمام جدش یعنی فرانسیس دریک (Franscis Drake) را به اتمام برساند. فرانسیس در جستجوگری‌هایش به دنبال شهری بود که مورد خشم خدایان قرار گرفته و به زیر شن‌ها فرو رفته بود. اما خودش موفق به قدم گذاشتن در این شهر نشد و تنها توانست با به جای گذاشتن مختصاتی رمزگذاری شده به زبانی قدیمی در سفرنامه‌اش راه رسیدن به این شهر را بازگو کند. او یک دستگاه برای کشف رمز این نوشته ساخت که با انگشترش کار می‌کرد.

 

 

این انگشتر در حال حاضر در دستان نیتن قرار دارد و البته دستگاه نیز به دست یکی از نوادگان ملکه الیزابت به نام کاترین مارلو (Catherine Marlowe)‌ افتاده که او نیز می‌خواهد هر طور شده انگشتر را به دست بیاورد و شهر دفن شده در زیر خاک را پیدا کند. داستان بازی با ترکیبی از واقعیت و افسانه جلو می‌رود و وجود پیچیدگی‌های معماگونه باعث شده که هیجان و لذت بازی چند برابر شود. اما داستان از جایی شروع می‌شود که نیتن و دوستش سالیوان می‌خواهند انگشتر نیتن را بفروشند. 

 

در حین فروش انگشتر نیتن متوجه می‌شود که پول‌ها تقلبی است و دعوای سختی بین آن‌ها و خریداران انگشتر اتفاق می‌افتد که البته این دو موفق به فرار نمی‌شوند و با سر و صورتی خونی به یکی از کوچه‌های تاریک لندن می‌برند. در نهایت رییس خریداران وارد می‌شود. کاترین مارلو پس از چند دقیقه صحبت با سالیوان به سمت نیتن می‌آید و انگشتر جدش را از او می‌گیرد. زمانی که نیتن می‌خواهد انگشتر را از کاترین پس بگیرد یکی از محافظ‌ها اسلحه‌اش را بیرون می‌کشد و به سمت نیتن شلیک می‌کند و….

گرافیک:
گرافیک بازی را می‌توان تنها در یک کلمه خلاصه کرد «فوق‌العاده». با وجود آن‌که گرافیک بازی در دو نسخه پیش به شکل زیبایی کار شده بود اما ناتی داگ به این بسنده نکرده و با ارتقای موتورگرافیکی اختصاصی‌اش با نامNaughty Dog Engine 3.0 بازی را خلق کرده که شاید بتوان آن را جزو پنج بازی برتر سال قرار داد. از نورپردازی فوق‌العاده بازی گرفته تا طراحی کاراکترها و رنگ‌پردازی‌های چشم‌نوازش و صحراهای سوزان عربستان، بازارهای شلوغ یمن، قلعه سنگی و عظیم سوریه، کوچه های تنگ و تاریک لندن همه و همه باعث می‌شود چیزی را مشاهده کنید که هیچ‌وقت دلتان نمی‌خواهد چشم از آن بردارید. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این موتور گرافیکی این است زمانی که محیط بازی گسترده‌تر می‌شود جدا از این‌که بافت‌ها (Texture) کیفیت خود را از دست نمی‌دهند، دیگر نیازی هم به بارگزاری مجدد نیست.

گیم‌پلی:

Uncharted 3: Drake’s Deception یک اکشن سوم شخص است که با صرف تنها هشت ساعت می‌توانید به آخرش برسید. اگر فکر می‌کنید این بخش برایتان خیلی کوتاه است می‌توانید از بخش چند نفره بازی استفاده کنید که نسبت به نسخه پیش تغییرات مثبتی داشته و این بار ناتی داگ ارزش بیشتری برای این بخش قائل شده است. ناتی داگ با اضافه کردن چند سلاح به بازی و همچنین طراحی معماها در طول بازی سعی کرده هیجان را از کاربر دور نکند. هوش مصنوعی دشمن نیز نسبت به قبل رشد قابل توجه‌ای داشته و دیگر شما نمی‌توانید در یک گوشه سنگر بگیرید و منتظر آمدن دشمنانتان باشید. همچنین دیگر خبری از یورش‌های بی‌مهابا نیست چون نتیجه‌اش مرگ است. در این نسخه این امکان به شما داده شده تا از وسایل اطرافتان علیه دشمنانتان استفاده کنید. مثلا می‌توانید دشمن را به سمت میز بکشانید و با بطری روی میز به سر آن بکوبید. در آخر باید گفت بازی Uncharted 3: Drake’s Deception عنوانی است که هیچ‌وقت نباید تجربه کردن آن را از دست داد.
 ۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.