نقد مجموعه شعر “دختران رودخانه هیرمند”

چهارشنبه ۳۱ خرداد – ۱۲:۵۸:۰۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

در تالار اوستای حوزه هنری برگزار می شود؛

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- مجموعه شعر “دختران رودخانه هیرمند” سروده دکتر حفیظ الله شریعتی سحر، شاعر افغانستان، پنجشنبه اول تیرماه در تالار اوستای حوزه هنری مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،  مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری اعلام کرد در این جلسه اسماعیل امینی و سید ضیائ قاسمی اشعار حفیظ الله شریعتی را مورد نقد و بررسی کارشناسانه  قرار می دهد.
حفیظ الله شریعتی سحر در سال ۱۳۵۷خورشیدی در غزنی جاغوری افغانستان متولد شد، او پس از تکمیل دوره راهنمایی به پاکستان- کویته رفت و همرا با درس در حوزه علمیه دپیلم انسانی گرفت. پس از آن از دانشکده هنر دانشگاه بلوچستان پاکستان لیسانس هنر دریافت کرد و سپس به ایران آمد و در دانشگاه علامه طباطبایی تهران کارشناسی و کارشناسی ارشد روزنامه نگاری خواند. وی درس خوانده ادبیات و زبان شناسی در مقطع دکتری است. حوزه علاقمندی اش همواره ادبیات، مطالعات زبان شناسی، نقاشی و کاریکاتور بوده‌ است.
این هنرمند تا به حال در چندین نمایشگاه فردی و جمعی نقاشی شرکت کرده ‌است. او بیش از ده سال است که به سرودن شعر، ترجمهٔ شعر و مطالعات ادبی، فرهنگی، اجتماعی و فرهنگ شفاهی مردم هزاره مشغول است.
از این شاعر هفت مجموعه شعر با عناوین حدیث سپیده، در آستانه باران، گریه‌های مریم مصلوب، از روی دست ذلیخا، کابوس‌های رنگی، شب عریان از بام خانه‌ام می‌گذرد، دلگیرتر از ابرهای چوم بهار و یک مجموعه شعر ترجمه از زبان اردو و انگلیسی (آیینه در آیینه) منتشر کرده است.
سحر جلد دوم فرهنگ شفاهی مردم هزاره، رسانه‌های کوچک غربت، تمام شب را به خاطر تو تور می‌انداختم(شعر کوتاه) و بررسی دوبیتی‌های هزارگی را در دست چاب دارد. از وی چندین مقاله و در حوزه مطالعات مردم شناسی و فرهنگ شفاهی، رسانه‌ها، مسایل اجتماعی، زبان شناسی و نقد ادبی در نشریه‌های داخلی و خارجی به چاب رسیده‌است.
همچنین از این شاعر و پژوهشگر چندین مقاله در حوزه مطالعات مردم شناسی و فرهنگ شفاهی، رسانه‌ها، مسایل اجتماعی، زبان شناسی و نقد ادبی در نشریه‌های داخلی و خارجی به چاب رسیده ‌است.
کتاب دختران رودخانه هیرمند در ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات تاک و خانه ادبیات افغانستان به چاپ رسیده است.
علاقه مندان به برنامه نقد و بررسی مجموعه شعر “دختران رودخانه هیرمند” می توانند از ساعت ۱۷به تالار اوستای حوزه هنری واقع در تقاطع خیابان های حافظ و سمیه- نرسیده به پل حافظ – حوزه هنری مراجعه کنند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۰۱۲۵۸۰۶۹۸۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.