نقد یک بیانیه در «هفت» / سهیلی: همه را دوست دارم جز صدام / کاسه‌ساز: لحن ما خیلی هم بد نبود

به گزارش خبر آنلاین، جامعه صنفی تهیه کنندگان فیلم سینمایی هفته گذشته بیانیه‌ای صادر و از تصمیم حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر اکران نکردن ۱۵ فیلم در سینماهایش انتقاد کرد. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هم با صدور اطلاعیه‌ای به  مسائل مطرح شده پاسخ داد و تاکید کرد که همچنان به مواضع اعلام شده‌ در مورد اکران فیلم‌ها پایبند است.»

حبیب الله کاسه ساز عضو شورای مرکزی جامعه صنفی تهیه کنندگان که زیر نظر سازمان سینمایی وزارت ارشاد فعالیت می‌کند، مهمان تلفنی برنامه «هفت» بود و درباره این اطلاعیه توضیحاتی را ارائه داد.

 کاسه ساز در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر این که با متن و لحن این بیانیه موافق است یا خیر؟ گفت: «به نظر من اصلا اهمیت ندارد که من با این بیانیه موافقم یا مخالف؛ چرا که این بیانیه در هیئت مدیره جامعه صنفی تهیه کنندگان مطرح شد و دوستان در جامعه صنفی نظر دادند و رای گیری شد که این بیانیه بیرون بیاید.»
 

او در ادامه افزود: «برخی مخالف این بیانیه بودند و برخی موافق. پس از انتشار بیانیه هم بازتاب‌های متفاوتی وجود داشت.»

کاسه ساز افزود:« اینکه لحن‌ بیانیه چگونه بوده، به هیچ وجه موضوع بحث ما نیست.» جیرانی هم در پاسخ بر این مسئله تاکید کرد که «متاسفانه لحنی که بیانیه با آن نوشته شده بود، به هیچ وجه مناسب نبود.»
کاسه ساز هم با این اشاره که بیانیه ما بازتاب یکسری حرکات بوده است، افزود: «به نظر من آن طور که شما می‌گویید، این بیانیه لحن خیلی بدی نداشت و فقط یکسری درد و دل‌ها در آن بازگو شده بود.»
 

جیرانی اما از موضعش کوتاه نیامد و گفت: «به نظر من ادبیاتی که این بیانیه با آن نوشته شده است، معرف فکر و اندیشه شما است و جامعه صنفی در آغاز شکل گیری‌اش اگر با این ادبیات حضور‌اش را اعلام کند، به هیچ وجه نمی‌تواند آنطور که باید به حرکت‌اش ادامه دهد.»

در ادامه برنامه سعید سهیلی یکی دیگر ار اعضای شورای مرکزی جامعه صنفی تهیه کنندگان، روی خط برنامه آمد و گفت: «بهتر است از خودمان بپرسیم که چرا جامعه سینمایی ما به جایی رسیده است که با ادبیات خوشایندی یکدیگر را خطاب نمی‌کنند و بیانیه‌هایی با این لحن نوشته می‌شود.»

او افزود:«مثلا صادق کوشکی در تلویزیون حاضر می‌شود اما طرف مقابل‌اش اجازه حضور در برنامه را ندارد و این حرکت به هیچ وجه مسلمانی نیست.» کارگردان فیلم «گشت ارشاد» ادامه داد: «من همه مردم جهان را غیر از صدام دوست داشته و دارم . خدا را شکر صدام هم دیگر وجود ندارد.»

او با اشاره به نقش گفت و گو در حل مسائل و مشکلات گفت:« ما در سال‌های قبل با طرف عراقی نشستیم و گفت‌و‌گو کردیم. در حال حاضر هم با گروه ۱+۵ گفت‌ و ‌گو می‌کنیم، اما چرا در داخل و بین خودمان نمی توانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم، در حالی که همه ما انقلابی، شیعه و پیرو ولایت فقیه هستیم.»
 

وی در ادامه افزود: «چرا وقتی فیلم من (گشت ارشاد)  از سینماهای حوزه هنری پایین ‌کشیده می‌شود ، من نباید اجازه دیدار با آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی را داشته باشم؟ و یا بتوانم با آقای قالیباف شهردار تهران گفت و گو کنم و در مورد فیلمم و نمایش ندادن آن در سینما های شهرداری تهران با او حرف بزنم.»
 

سهیلی انتشار چنین بیانیه‌هایی ناشی از نبود فضای گفت‌ و‌ گو بین بخش‌ها و تشکل‌های مختلف دانست و گفت:«تا کی باید اینگونه اختلافات حل نشده باقی بماند؟ مشکلاتی از این دست را باید با گفت و گو حل کرد نه این که به مشکلات دامن زد.»
 

وی در ادامه افزود: «من مطمئن هستم که اختلافات من و کوشکی (سردبیر نشریه یا لثارات) در یک جلسه گفت‌و‌گو حل می‌شود و مطمئنم که این استاد دانشگاه ذهن منطق پذیری دارد، اما شما آقای کوشکی را دعوت می‌کنید و در مقابل‌اش علی معلم را قرار می‌دهید. در صورتی که طرف اختلاف و مناقشه من بودم.»

او از عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما هم برای فراهم نشدن زمینه حضورش در برنامه «هفت» گلایه کرد. جیرانی هم با تایید حرف های سهیلی گفت که گفت و گو حلال مشکلات است.

۵۷۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.