نقشه گسل های تهران و حومه + خطرناک ترین گسل تهران

تعداد زیادی گسل در منطقه تهران هستند که گسل شمال یکی از خطرناک ترین گسل های تهران است، در این مطلب نقشه کامل گسل های تهران و حومه به همراه جزئیات و تاریخچه هر گسل را مشاهده خواهید کرد.

تهران همواره در بیم و هراس از زلزله‏‎ای است که احتمال وقوع آن را بسیار زیاد می دانند اما کسی نمی‎داند این زلزله کی اتفاق می‎افتد. یکی از عوامل خطرزا گسل‎های فعال در تهران است.

نقشه گسل‎های تهران

۱- گسل مشا- فشم به طول ۴۰۰ کیلومتر:

گسل فشاری مشا، گسل بزرگی است که شامل زیر شاخه‌های فراوانی نیز می‌شود زلزله ۱۸۳۰م به منطقه شرقی فعالیت این گسل نسبت داده می‌شود. علاوه براین زلزله بزرگی هم که در سال ۹۵۸م با بزرگای گشتاوری ۷/۷ در ۵۰ کیلومتری تهران رخ داده است به قسمت غربی این گسل نسبت داده می‌شود مساله مهم در مورد این گسل تلاقی آن با گسل شمال تهران در بالادست سد لتیان است به این جهت که فعالیت این گسل می‌تواند سبب فعال شدن گسل تهران شود. گسل فشاری مشا، گسلی است طویل، اساسی و لرزه زا که در راستای آن گستره بلند البرز از شمال روی دامنه‌های جنوبی آن رانده شده است.

این گسل دارای راستای شرق، جنوب شرقی – غرب، شمال غربی است. گسل مذکور در روی نقشه‌های زمین ساختی شکل سینوسی دارد و در دو قسمت شرقی و غربی راستای تقریبا شرقی – غربی دارد. شیب گسل فشاری مشا همیشه به سمت شمال و بین ۳۵ تا ۷۰ درجه تغییر می‌کند. این گسل با طولی حدود ۴۰۰ کیلومتر از جنوب غربی شاهرود و در شرق، تا آبیک در غرب ادامه دارد. دریاچه آب شیرین تار در ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان دماوند در راستای این گسل تشکیل شده است.

پهنه گسلی مشا در دره مشا بیش از ۱۰ متر عرض داشته و به شدت بریده، خرده و پودر شده است.

گسل های تهران

۲ – خطرناک ترین گسل تهران به طول ۷۵ کیلومتر:

گسل شمال تهران بین شاخه غربی گسل مشا و شهر قرار دارد. اگر گسل شمال تهران فعال شود میزان خسارت به مراتب بسیار حادتر از زلزله‌ای است که در سال ۱۹۶۸ م رخ داده است گسل شمال تهران از این لحاظ می‌تواند یک چشمه لرزه زا، باشد گسل شمال تهران در فاصله بین کوه‌های شمال تهران و شهر و در روی پهنه‌های جنوبی کوه‌های شمال تهران به طول ۷۵ کیلومتر قرار گرفته است.

راندگی شمال تهران با درازای بیش از ۷۵ کیلومتر در کوهپایه شمال تهران از شرق دره لشکرک ده سبو در شمال شرقی تهران، تا آبادی کاظم آ‎باد ۲ کیلومتری شرقی کلار و شمال بزرگراه تهران – کرج و شهر کرج در غرب ادامه یافته و نزدیک‌ترین گسل زلزله زا به شهر تهران است، به نظر می‌رسد که این گسل شاخه‌ای از گسل فشاری مشا است در شمال تهران و در کوهپایه‌ها، در اکثر مناطق این گسل سبب راندگی سازند دوران سوم کرج بر روی آبرفت‌های هزار دره و آبرفت‌های ناهمگن شمال تهران بخش کوهپایه ایران مرکزی در شمال تهران شده است. در بعضی نقاط مانند باغ اناری در غرب کن و شمال چیتگر راندگی شمال تهران، در داخل سازند کرج دیده می‌شود.

۳- گسل جنوب ری به طول ۲۰ کیلومتر:

گسل جنوب ری – ایوانکی در جنوب تهران به طول ۲۰ کیلومتر قرار گرفته است. تمامی این گسل می‌تواند به عنوان یک چشمه لرزه زا برای تهران باشد گسل جنوب ری در قسمت جنوبی خود دچار انشعابی است که در شمال آن قرار دارد و گسل شمال ری نامیده می‌شود و فاصله بین این دو گسل فقط ۳ تا ۵ کیلومتر است، به نظر می‌رسد ریشه این دو گسل یکی باشد و آنها نشانه‌های سطحی یک گسل باشند.

۴ – گسل شمال ری:

در حوالی عظیم آباد در کناره جنوبی بزرگراه ری بهشت زهرا قرار دارد و دیواره‌ای به ارتفاع ۲ متر را به‌وجود آورده است امتداد آن شرقی غربی بوده و طولی حدود ۵ / ۱۶ کیلومتر دارد.

۵- گسل معکوس آهار:

این گسل قسمتی از گسل معروف مشا-فشم را تشکیل داده است که باطولی در حدود ۴۰۰ کیلومتر از جنوب غربی شاهرود در شرق تا آبیک در غرب ادامه دارد و شیبی در حدود ۳۵ تا ۷۰ درجه به سمت شمال دارد قسمتی از این گسل در ناحیه آهار که یکی از سه شاخه فرعی آن است گسل آهار نامیده می‌شود.

۶- گسل معکوس امامزاده داوود:

راستای شمال غرب جنوب غرب دارد و از حوالی امامزاده داوود عبور می‌کند. این گسل معکوس دارای شیبی معادل ۸۰ درجه به سمت شمال شرق است در حوالی ولنجک این گسل به گسل شمال تهران می‌پیوندد.

۷- راندگی پورکان وردیج:

از حوالی پورکان در مسیر جاده کرج چالوس تا وردیج و سپس شمال کن و فرحزاد ادامه می‌یابد و دارای راستای شمال غرب جنوب شرق است.

۸- گسل کهریزک:

از شمال سلطان آباد در غرب تا کهریزک و سپس شمال شمس آباد در شرق امتداد یافته و راستایش شرقی غربی و طولش بیش از ۴۰ کیلومتر است این گسل دیواره‌ای به ارتفاع ۱- ۱۰ متر در آبرفت‌های جنوب تهران ایجاد کرده است.

۹- راندگی نیاوران:

با راستای شمال شرقی جنوب غربی وبا طولی حدود ۱۳ کیلومتر از سعادت آباد تا نیاوران و شمال اقدسیه امتداد می‌یابد.

۱۰- گسل محمودیه:

گسلی با سازوکار کششی با راستای شرقی غربی است.

۱۱- گسل شبان کوثر:

در شمال تهرانپارس با طول ۳ کیلومتر و راستای شرقی غربی واقع است.

۱۲- گسل شرق:

گسل شرق نیز که توانایی قوی‌ترین زلزله را دارا است از شرق به تهران وارد شده و با گذر از اراضی سرخه حصار و حرکت روی بزرگراه شهید بابایی تا مجیدیه و سیدخندان امتداد می‌یابد.

۱۳- گسل ملاصدرا:

گسل ملاصدرا نیز که از خیابان شریعتی تا شهرک غرب امتداد یافته، محلات ونک، میرداماد، سعادت آباد و شهرک غرب را ناایمن ساخته است. برج میلاد نیز دقیقا در مجاورت این گسل قرار دارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.