نقش رگولاتوری در مدیریت بحران

دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران که هر ساله همزمان با سالروز زلزله گیلان و زنجان برگزار شد، امسال با تکیه بر نقش فناوری‌های نوین درکاهش آسیب پذیری ناشی از حوادث غیر مترقبه آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، در این کنفرانس دو روزه که در تالار وزارت کشوربرگزار شد، نزدیک به ۵۰ شرکت دولتی، خصوصی، وزارت خانه‌های تخصصی، دستگاه‌های اجرایی و نیز جمعی از اساتید داخلی و خارجی که حوزه فعالیتشان مرتبط با حوادث غیرمترقبه است به همراه اپراتورهای تلفن همراه کشور، حضور داشتند.

در روز دوم مجموعه کارگاه‌های آموزشی با موضوع بررسی نقش حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کاهش آسیب‌پذیری ناشی از حوادث غیرمترقبه نیز با ارائه گزارش هایی از سوی اپراتور اول و ایرانسل ادامه یافت.

نقش رگولاتوری در زمان بحران

یکی ازمهمترین کارگاه‌های برگزار شده در روز نخست دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران، بررسی نقش حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کاهش آسیب پذیری ناشی از حوادث غیرمترقبه بود که روز گذشته با حضور کارشناسان این حوزه برگزار شد.

در این کارگاه تخصصی علیرضا اصغریان – مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – با اشاره به اهمیت نقش رگولاتوری‌ها در زمان بحران به بررسی این نقش و اهمیت آن در شرایط بحران پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نقش رگولاتوری را در شرایط بحران می توان در ۵ شاخه متفاوت مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: مقررات‌گذاری در شرایط بحران برای اپراتورها و ایجاد تنوع و همبستگی بین شبکه‌ها از مهمترین وظایف رگولاتوری ها در شرایط بحران است.

اصغریان اضافه کرد: مانیتورینگ فضای مخابراتی کشور به همراه شرکت درعملیات امداد و نجات با استفاده از تجهیزات موقعیت‌یاب که به دو صورت ثابت و سیار در شرایط بحران قابل استفاده است، از دیگر مواردی است که سازمان رگولاتوری در زمان بروز حوادث غیر مترقبه مورد توجه قرار خواهد داد.

نماینده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایجاد هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های بین‌المللی در زمان بروز حوادث غیر مترقبه را از دیگر مواردی عنوان کرد که حضور نیروهای امدادرسان را در کشور تسهیل و مقدمات مشارکت امدادگران ایرانی را نیز در مناطق حادثه دیده در خارج از مرزهای کشورمان فراهم می‌کند.

نقش رادیو آماتورهای در شرایط بحران

بنیادی – معاون دفتر نظارت بر تنظیم مقررات سازمان رگولاتوری – با اشاره به اینکه ارتباطات در هنگام اضطرار یکی از مهمترین عوامل کاهش خسارات است، گفت: با استفاده از رادیو آماتوری می‌توان سرعت گزارش‌دهی صحیح و دقیق به مدیران ارشد را افزایش داد تا بتوانند بهترین تصمیمات را در سریع ترین زمان ممکن اتخاذ کنند.

بنیادی با اشاره به وقوع سونامی سال ۲۰۰۴ سریلانکا و نیز زلزله سوماترا در همان سال، تاکید کرد: تنها وسیله‌ای که توانست ارتباط بین مقامات محلی را با مناطق آسیب دیده فراهم کند استفاده از ارتباطات رادیویی بوده است.

وی همچنین با اشاره به نقش رادیو آماتورها در شرایط بحران گفت: اصلاح قوانین، تشویق و حمایت از رادیوآماتورها، انجام آموزش‌های لازم به عوامل اجرایی در شرایط بحران و نیز هماهنگی بین متولیان از جمله اپراتورها را می‌توان مهمترین نقش‌های رادیو آماتوری در شرایط بحران عنوان کرد.

البته معاون دفتر نظارت بر تنظیم مقررات سازمان رگولاتوری در پاسخ به این پرسش که چرا اجازه ایجاد رادیو آماتورهایی در سطح منطقه‌ای و محلی برای استفاده در شرایط بحران داده نمی‌شود، گفت: هرچند که برای رادیو آماتوری نقشی فراتر از منطقه و محله در نظر گرفته شده است اما بررسی این موضوع با حساسیت زیاد در حال انجام است.

نقاط ورود دیتا به کشور بیش تر می‌شوند

حسن کریمی – مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتا شرکت ارتباطات زیرساخت – در جریان این کارگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷ نقطه مرزی ورود دیتا به کشور وجود دارد از افزایش این تعداد به ۹ نقطه تا پایان سال جاری خبر داد.

وی گفت: در حال حاضر دیتاهای مورد نیاز کشور از مسیرهای ترکیه (۲ مسیر)، ارمنستان، آذربایجان، کویت، چابهار و جاسک وارد کشورمی‌شوند که در نظر داریم تا پایان امسال مسیرکراچی و یک مسیر از چابهار را به این تعداد اضافه کنیم.

کریمی تمرکز زدایی مراکز داده از تهران را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت صورت گرفته است و تاکید کرد: در حال حاضر شهرهای تبریز، شیراز و مشهد بار ترافیک داده‌ها را بر دوش می‌کشند.

مدیر کل مهندسی عملیات شبکه دیتا شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به ایجاد دو مرکز اصلی مدیریت برای شبکه Cisco و سه مرکز اصلی مدیریت شبکه برای تجهیزات (Huawei) خاطر نشان کرد: به منظور تقویت مراکز داده به دنبال ایجاد شبکه سومی هستیم تا در شرایط بحران به مشترکان دارای الویت خدمات‌رسانی مناسبی داشته باشیم.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.