نقش والدین در عادت های رفتاری فرزندان

اردیبهشت ۱۴۰۳

امروزه بیشتر خانواده ها از اهمیت تربیت فرزندان خود مطلع می باشند و می کوشند تا با راه کارهایی مناسب آداب خانوادگی و اجتماعی را به آن ها آموزش دهند این خانوده ها در هر زمان سعی می کنند رفتارهای فرزندان خود را گوشزد کنند و شیوه ی صحیح را به آنها بیاموزند.

منصوره شهریاری ،روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران مرکز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این که آداب رفتار صحیح در خانواده و اجتماع از زمان کودکی شکل می گیرد و باید والدین مراقب رفتار خود باشند افزود: فرزندان در مورد هر نوع عادت  در سال های کودکی الگوپذیری بسیاری از والدین خود دارند برای آموزش مهارت های زندگی و آداب آن پدر و مادرها بهترین سرمشق و الگوی کودکان می باشند.

وی در ادامه گفت: وقتی پدر مادر می بینند فرزند خردسال آنها به سبب ترس از بیان حقیقت به آن ها دروغ می گویند برای این که این رفتار در او نهادینه نشود علاوه بر این که خود باید از دروغ گفتن پرهیز کنند باید در نوع روابط خود با فرزندشان نیز تجدید نظر کنند.

شهریاری خاطر نشان کرد: هر چه سن کودک کم تر باشد توانایی والدین برای قالب دهی و تغییر رفتار در او موفقیت آمیز  خواهد بود و هر چه سن فرزند بیشتر شود و به طرف نوجوانی برود تاثیر والدین روی آنها از نظر الگو پذیری و حرف شنوی کم تر خواهد بود.

 وی در پایان گفت: غیر از این که والدین می توانند با رفتار خود الگوی رفتاری مناسبی برای فرزندانشان باشند وقت گذاشتن و صحبت با او در مورد ارزش های اخلاقی نیز می تواند بسیار موثر باشد البته این صحبت ها باید همراه با پایبندی خود والدین به آن موازین اخلاقی باشد تا کودک  آنها را بپذیرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.