نمایشگاهی از هنر و معنویت

جام جم آنلاین: خوشنویسی و خوش‌نگاری را زبان دل و سفیر خِرد و معرفت به تصویر حروف گفته‌اند و در میان اهل سیاست کم نبوده‌اند که بهترین نجواهای درون را با قلم نی و مرکب و کاغذ ماندگار کرده‌اند و کمی از غوغای روزگار را با صدای سریر قلم از سر گذرانده و زندگی را برای خود زیبا و دیدنی‌تر کرده‌اند.

وقتی خط به عنوان یک نظام هندسی زیباشناسانه در پیوند با کلام حق تعالی گره می‌خورد، گویی تلاقی دلنشینی بین هنر و حکمت برقرار می‌شود که زیباترین تجلی آن جمع صورت و معناست. به طوری که شریف‌‌ترین کلام با زیباترین خط می‌توانند معنایی نغز را با وضوح و روشنایی بیشتری ارزانی دیدگان کنند.

حال اگر بپذیریم خوشنویسی و عشق به خوش‌نگاری و زیبانوشتن و طلیعه پر فروغ کلام حق یعنی «بسم‌الله الرحمن الرحیم» مانند خون در روح لطیف ایرانیان جاری و ساری است براحتی می‌توان پذیرفت که هرکس می‌تواند روایتی از حس و حال زیباشناختی و خوشنویسانه خود را در آیینه زلال «بسم‌الله الرحمن الرحیم» به تماشا بنشیند.

از میرعلی تا میرعماد و از میرعماد تا میرخانی‌ها بارها و بارها این تجربه عارفانه به بار نشسته است. با این حال چه بسیارند عاشقان و دلدادگانی که در نهایت بی‌ادعایی و تواضع خاکسارانه، نقطه کمال هنر خود را مانند عبادتی عاشقانه در نگارش بیشمار این آیت شریف رحمانی دانسته‌اند و زیر لب زمزمه کرده‌اند که «کم نخواهد شد بگو دریاست این» و با اعتقاد و ایمان آن را به ره توشه‌ای اخروی برای خود بدل ساخته‌اند.

در همین خصوص و با چنین نگاهی نخستین اکسپوی قرآنی کشور جمعه‌شب در تهران آغاز به کار کرد. این اکسپو که با هدف ارج نهادن به هنر فاخر ایران پی‌ریزی شده است، با محوریت فروش آثار خوشنویسی و نقاشیخط با حضور ۵۰ استاد در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

هدف راهبردی اکسپوی قرآنی که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود، رونق بخشیدن به اقتصاد هنر و غنا بخشیدن به آثار خوشنویسی و نقاشیخط است.

امشب اما، شب حراج آثار است. گنبد آسمان در برج میلاد در این شب میزبان حراج آثار قرآنی محمد احصایی، جلیل رسولی، یدالله کابلی، کیخسرو خروش، اسرافیل شیرچی، غلامحسین امیرخانی، احمد آریامنش، احمد محمدپور، هادی روشن ضمیر، علی تن و بسیاری دیگر از استادان زبردست است و باید منتظر ماند تا در میان این نام‌های بزرگ آثار معاون اول رییس‌جمهور یعنی محمدرضا رحیمی هم چکش بخورد.

اعظم راستی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.