نمایشگاه کتاب از نظر حجاب و عفاف نمونه بود

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار باغ زیبا برگزار شد.

این مراسم که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارکننده آن بود، با بیش از یک ساعت تاخیر آغاز شد.

بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران آن را بزرگترین رویداد فرهنگی ایران نام برد و گفت: حتی شاید بتوان نمایشگاه کتاب تهران را یکی از بزگترین نمایشگاه‌های کتاب در جهان لقب داد.

 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد از همکاری بیش از ۲۰ هزار نفر در امور اجرایی نمایشگاه امسال سخن گفت و یادآور شد: هیچ نهادی در کشور نبوده که با نمایشگاه همکاری نکرده باشد.

 

وی گفت: بیش از ۴۰۰ هزار عنوان کتاب از سوی ۲۵۰۰ ناشر در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد و رقم فروش کتاب در این دوره بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.

 

بهمن دری همچنین تاکید کرد: البته نمایشگاهی با این عظمت نمی‌شد بدون حاشیه هم باشد ولی به اذعان بسیاری از صاحبنظران این دوره یکی از بهترین دوره‌ها و بلکه بهترین دوره نمایشگاه در طول ۲۵ سال گذشته بوده است.

 

سپس با اشاره به آنچه «بازتاب بین‌المللی» نمایشگاه امسال کتاب تهران خواند، یادآور شد: نمایشگاه امسال بیشترین حجم پوشش خبری را در رسانه‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خارجی به خود اختصاص داد.

 

رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما شاهد این بودیم که رسانه‌های گروهی جهان به شدت به این نمایشگاه می‌پردازند و این نشان دهنده آن است که دشمن خارجی نگاهش به گونه‌ای است که می‌خواهد ضعف‌های ما را رصد و برای آن برنامه‌ریزی کند ولی واقعش این است که آن نقاط ضعف از دید آنها، همان نقاط قوت نمایشگاه بود.

 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد به مواردی از این «بازتاب بین‌المللی» اشاره کرد و افزود: شبکه‌های خارجی روی چند مقوله مکث کردند و تحلیل داشتند؛ اولین مورد این بود که آنها روی مسئله توجه به کتب دینی و فرهنگی دینی در نمایشگاه، بسیار مانور دادند و از آن به عنوان نقطه ضعف یاد می‌کردند که البته از نظر ما این نقطه قوت نمایشگاه بود.

 

دری اضافه کرد: نکته دوم این بود که گفتند به شدت با کتاب‌هایی که در حوزه وهابیت و بهائیت بوده، برخورد شده و این را هم به عنوان نقطه ضعف مطرح می‌کردند که این هم از نظر ما نقطه قوت نمایشگاه بود.

 

رئیس نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: نکته سوم این بود که گفتند چرا نمایشگاه این همه جمعیت جذب کرده؟ و تحلیل‌هایی در این زمینه ارائه کردند و از جمله نکته ظریفی گفتند و آن اینکه ایران پیشینه تمدنی دارد و شاید دلیل بازدید میلیونی از نمایشگاه همین بوده است. به هر حال این هم این از نظر ما نقطه قوت نمایشگاه بود.

 

وی گفت: آنها همچنین عنوان کردند که نمایشگاه باید بیش از این مورد توجه قرار نگیرد که البته به نظر ما باید برعکس باشد و هر روز با بررسی نقاط ضعف و قوت، نمایشگاه را تقویت کنیم.

 

بهمن دری یادآور شد: نمایشگاه کتاب تهران با برخی تفکرات خطرناک هم مواجه بود، ولی ما بنا را گذاشتیم بر این که دچار افراط و تفریط نشویم.

 

رئیس نمایشگاه بیست و پنجم همچنین این دوره از نمایشگاه را از نظر رعایت عفاف و حجاب نمونه توصیف کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.