نمایش سیاه‌بازی هرگز از بین نخواهد رفت

۳۱فروردین۱۳،

حسین فرخی: نمایش‌های سیاه‌بازی و تخت حوضی ما چون از جایگاه اجتماعی برخوردار می باشند و ریشه در باورهای مردمی دارند، هرگز از بین نخواهند رفت.

به گزارش هنرآنلاین، حسین فرخی کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه؛ فقدان سعدی افشار؛ تنها بازمانده از نسل سیاه‌بازان نمایش‌های تخت‌حوضی؛ را برای جامعه‌ تئاتری کشور، بسیار متاثر کننده دانست و به خبرنگار صحنه گفت: سعدی افشار سالیان سال به خاطر مشکلات جسمی و بیماری‌اش نمی‌توانست بر روی صحنه ظاهر شود و باید از همان زمان برای انتقال تجربیات او به نسل جوان برنامه‌ریزی صحیحی انجام می‌گرفت که چنین نشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در مملکت ما تا وقتی هنرمندان زنده‌اند نه به فکر حل مشکلاتشان هستیم و نه حاضریم به نفع آینده‌ی جامعه از تجربیاتشان استفاده کنیم. البته این معضل، یک معضل تاریخی است و ربطی به جامعه‌ی امروز نیز ندارد.

فرخی عنوان کرد: بعضی معتقد‌اند که نمی‌توان در این باره از مسئولین گلایه‌ای داشت، چرا که نسل جوان به اندازه‌ی یک دهه فرصت داشته تا از تجربیات مرحوم سعدی افشار درس بگیرد اما من با این صحبت کمی مخالفم. بله، نسل جوان و علاقه‌مند به صورت خودجوش حتما از تجربیان افشار استفاده کرده اما در کشورهایی که صاحب نمایش‌های سنتی می باشند؛ مانند کره، چین، هند و…؛ همواره بودجه‌ای برای حفظ و نگهداری این نمایش‌ها به صورت موزه‌ای در نظر گرفته می‌شود و همواره هنرمندانی برای این نمایش‌ها تربیت می‌شوند. چیزی که در کشور ما اتفاق نمی‌افتد. سعدی افشار تنها بازمانده از نسل سیاه‌بازان نمایش‌های تخت‌حوضی بود و برای تئاتر ما یک گنجینه محسوب می‌شد. این وظیفه‌ی مسئولین و مدیران فرهنگی بوده و هست که برای انتقال تجربه‌ی چنین هنرمندانی برنامه داشته باشند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه چراغ نمایش‌ سیاه‌بازی هرگز خاموش نخواهد شد، خاطرنشان کرد: نمایش‌های سیاه‌بازی و تخت حوضی ما چون از جایگاه اجتماعی برخوردارند و ریشه در باورهای مردمی دارند، هرگز از بین نخواهند رفت. ناگفته نماند همکنون پیشکسوتانی همچون جواد انصافی و داود فتحعلی‌بیگی اشراف کامل بر تئاتر‌های سنتی و تخت‌حوضی دارند و این مسیر را ادامه می‌دهند. ضمن اینکه جوانانی مثل داود داداشی نیز در این عرصه فعال شده‌اند که این مسئله سبب امیدواری است. اما لازم است برای انتقال تجربیات دیگر هنرمندانی که به عنوان یک گنجینه در جامعه‌ی هنری ما می‌درخشند- در تمام رشته‌ها‌ی هنری- برنامه‌ریزی صحیح از طرف مسئولان صورت پذیرد.

گفتنی است حسین فرخی در سال قبل نمایشی با عنوان “من سیاوش نیستم” را در تالار سنگلج به صحنه برد که بخشی از عواید آن را به کمک به سعدی افشار اختصاص داده بود.

یادآور می‌شود سعدی افشار؛ بازیگر شهیر نمایش‌های تخت حوضی؛ روز جمعه ۳۰ فروردین ماه در سن ۷۹ سالگی، به سبب کهولت سن و بیماری مزمن ریوی، دار فانی را وداع گفت.

مراسم یادبود این هنرمند فقید، امروز، سه‌شنبه- سوم اردیبهشت- از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود و مراسم شب هفتم نیز روز شنبه -هفتم اردیبهشت- با حضور مسئولان و هنرمندان در تماشاخانه‌ی سنگلج از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۵۴/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.