نمایش فیلم جدید جعفر پناهی در جشنواره فیلم برلین

ممتازنیوز:

13911125000120 photoa

فیلم «پرده بسته» به کارگردانی «جعفر پناهی» و «کامبوزیا پرتوی» شب گذشته در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

نمایش فیلم «پرده بسته» به کارگردانی «جعفر پناهی» و «کامبوزیا پرتوی» در جشنواره فیل برلین، جنجال رسانه‌های غربی را به دنبال داشت.

این رسانه‌ها فیلم «پرده بسته» را بازتاب تنش‌ها و جو بسته موجود در ایران دانسته‌اند.

روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» نیز در این‌باره نوشت: پشت «پرده بسته» جعفر پناهی چه می‌گذرد؛ نمایش فیلم «پرده بسته» پناهی در جشنواره امسال برلین نشان دهنده توجه جامعه بین‌المللی به وضعیت بحرانی فیلمسازان در ایران است.

روزنامه دویچه وله نیز نوشت: «جعفر پناهی» بار دیگر در برابر رژیم ایران ایستاد.

سایت سینمایی هالیوود ریپورتر نیز نمایش فیلم «جعفر پناهی» در جشنواره برلین امسال را دامن زدن به بحث‌ و جدال‌هایی دانست که درباره کشور ایران وجود دارد.

فیلم «پرده بسته»، داستان مردی است که از ترس تعقیب ماموران سگ خود را همواره در ساک دستی‌اش پنهان می‌کند، نمای آغازین و پایانی فیلم نیز از دریچه دوربین نگاه خود پناهی از پشت میله‌های پنجره که تداعی‌کننده میله‌های زندان است، گرفته شده است.

مقامات جشنواره برلین عنوان کردند که پیش از برگزاری جشنواره امسال به طور رسمی از مقامات ایرانی خواسته بودند که اجازه دهند تا «جعفر پناهی» در جشنواره امسال حضور یابد، مراسم نمایش فیلم «پرده بسته» در حالی برگزار شد که او در ایران به سر می‌برد و «کامبوزیا پرتوی» به نمایندگی از او در مراسم افتتاحیه فیلم مشترکشان در برلین حضور یافته بود.

در نشست خبری که پس از نمایش فیلم در ساختمان هتل هایت برلین برگزار شد، «کامبوزیا پرتوی» (کارگردان و بازیگر) به همراه «مریم مقدم» (بازیگر) حضور یافتند.

نخستین پرسش‌های خبرنگاران ایرانی و خارجی حول و حوش چگونگی ساخت فیلم و پیامدهای آن برای پناهی و دیگر عاملان فیلم «پرده» دور می‌زد.

پرتوی در این نشست ضمن اشاره به سختی‌هایی که برای ساخت این فیلم متحمل شده‌‌اند، متذکر شد که نمی‌‌داند سرنوشت دست‌اندرکاران این فیلم پس از اکران آن در جشنواره برلین چه خواهد شد.

پرتوی گفت: تا حالا که اتفاقی نیفتاده، ما همچنان منتظریم، اما نمی‌توانیم چیزی را پیش‌بینی کنیم.

به گفته «پرتوی» شرایط کاری برای «پناهی»  بسیار دشوار و سخت است و این فیلم را باید به عنوان «یاداشت روزانه» سینمایی پناهی نگاه کرد.

فارس


اخبار ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.