نماینده اروپا در کوزوو با گوجه فرنگی مورد استقبال قرار گرفت

به گزارش ایرنا به نقل ار منابع خبری، چند صد نفر ازحامیان جنبش ‘خود مختاری’ که مقابل ساختمان دولت کوزوو تحصن کرده بودند با پرتاب گوجه فرنگی به سوی رابط اتحادیه اروپا در مذاکرات بلگراد و پریشتینا مخالفت خود را با انجام مذاکرات نشان دادند.

روبرت کوپر روز پنجشنبه درباره ادامه مذاکرات بین بلگراد و پریشتینا با ‘هاشم تاچی’ نخست وزیر و دیگر نمایندگان دولت پریشتینا دیدار و گفت وگو کرد.

حامیان جنبش خودمختاری مدعی هستند که مذاکرات پریشتینا با بلگراد، آزادی و استقلال کوزوو را به خطر می اندازد.

بنا بر گزارش های رسانه های جمعی چاپ پریشتینا، جنبش خودمختاری خواهان تحقق حاکمیت در سراسر کوزوو است و شدیدا با انجام مذاکرات پریشتینا با بلگراد برای کوزوو مخالفت دارد.

چند تن از اعضای جنبش خود مختاری در جمع خبرنگاران در پریشتینا گفتند: ما به سبب موضع شدید اتحادیه اروپا که روبرت کوپر نماینده آن است و موضع دولت کوزوو به عنوان خدمتگزار اتحادیه معترض هستیم.

طرفداران جنبش خودمختاری در تحصن خود در مقابل دولت پریشتینا گفتند که اتحادیه اروپا به زور پریشتینا را به پای میز مذاکرات با بلگراد کشانده است.

آنها معتقدند که این مذاکرات بین کوزوو و صربستان به عنوان دو کشور مستقل نیست، بلکه مذاکرات با صربستان پیرامون کوزوو است.

اتحادیه اروپا با ایفای نقش میانجیگری در مذاکرات بین مقام های بلگراد و پریشتینا تلاش دارد که برای ثبات و صلح در این منطقه مواضع طرفین را برای رفع اختلافات موجود به یکدیگر نزدیک کند.

پارلمان کوزوو در فوریه سال ۲۰۰۸ میلای به طور یک جانبه از صربستان اعلام استقلال کرد و تاکنون حدود ۹۰ کشور استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند.

صربستان، کوزوو را استان جنوبی خود می داند و اعلام یک جانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال کوزوو از راههای دیپلماتیک و صلح آمیز است.

کوزوو از ژوئن سال ۱۹۹۹ میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای ‘کی فور’ از آن زمان نیز تحت فرماندهی ناتو برای تأمین امنیت در کوزوو مستقر شده اند.

۱۵۹۲

اروپام**۲۰۶۱**۱۰۸۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۰۰۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.