نماینده ایران در سازمان ملل: کشورها حق تولید سلاح برای مقاصد دفاعی را دارند

وی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ‘ایران به عنوان معاون این اجلاس بر دو اصل مهم تاکید دارد’، گفت: باید حق کشورها در تولید سلاح برای مقاصد امنیتی و دفاعی محفوظ باشد و همچنین نباید این معاهده منجر به سلطه کشورهای قدرتمند بر کشورهای در حال توسعه در امر تولید و صادرات سلاح شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه ایران موافق ضابطه مند کردن تولید و تجارت اسلحه در جهان است، گفت: با این اقدام می توان از سو استفاده کشورهای بزرگ تولید کننده سلاح جلوگیری کرد.

خزاعی تاکید کرد: بسیاری از کشورها معتقدند تجارت و استفاده از سلاح از مجاری غیرقانونی یا صادرات سلاح برای مصارف غیردفاعی باید نظامند شود.

وی به مشکلات کنونی در بحث تولید و تجارت اسلحه اشاره کرد و گفت: ابتدا باید صادرات و واردات سلاح و تجارت آن قانونمند شده تا مانع از سوء استفاده و ارسال آن از مجاری غیرقانونی شویم و اجازه ندهیم سلاح از مسیر قاچاق به دست تروریست ها بیافتد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: برخی دولت های بزرگ با ارسال و صادرات سلاح به گروه های تروریستی و معارض امنیت سایر کشورها را به خطر می اندازند.

خزاعی به تلاش برخی کشورهای فعال در تولید اسلحه، برای وارد کردن مسایل حقوق بشری در معاهده تجارت اسلحه گفت: معتقدیم ارسال سلاح برای گروه های ترورویستی و مخالف مانند گروه مخالفان در سوریه یا مداخله نظامی در کشوری مانند بحرین از موارد اصلی نقض حقوق بشر است.

وی با اشاره به تلاش برخی کشورهای فعال در تولید اسلحه برای تاثیرگذاری بر ضابطه مند کردن معاهده، گفت: آنها تلاش می کنند این معاهده به صورتی تنظیم شود که اهداف سیاسی و اقتصادی آنها به مخاطره نیافتد، این دسته از دولت ها چون رقابت اقتصادی شدیدی در بازار اسلحه دارند، تمایل ندارند بازار تجارت اسلحه به روی سایر کشورها گشوده شود.

خزاعی گفت: این کشورها تلاش می کنند پیمان تجارت تسلیحات به گونه ای تنظیم شود که تسلط و نظارت آنها بر تولید و تجارت سلاح توسط کشورهای درحال توسعه حفظ شود.

وی با اشاره به چالش ها و اختلاف نظرها در بحث ضابطه مند کردن معاهده تجارت اسلحه گفت: پیش بینی در خصوص نتیجه نهایی این اجلاس که بیش از یک ماه به طول می انجامد، مشکل است، اما جمهوری اسلامی ایران به عنوان معاون اجلاس تلاش می کند با حضوری فعال و موثر در نشست های کارشناسی، مسیر کنفرانس منطقی و منطبق با حقوق کشورها باشد.

اجلاس معاهده تجارت اسلحه از هفته گذشته با حضور دو هزار شرکت کننده از ۱۹۳ کشور جهان به همراه نمایندگان تشکل های مختلف مخالف جنگ و مخالف قاچاق اسلحه در مقر اصلی سازمان ملل متحد آغاز شد.

در حال حاضر آمریکا با ۴۰ درصد، اروپا با ۳۰ درصد، روسیه با ۲۰ درصد و چین با درصدی کمتر بزرگترین کشورهای تولید و صادر کننده سلاح متعارف در جهان هستند.

اروپام ۱۹۰۸**۱۵۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۷۶۵۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.