“نور خورشید” نابینایان را بینا می‌کند

اردیبهشت ۱۴۰۳

پژوهشگران دریافته‌اند که اشخاص کاملا نابینا باز هم نسبت به نور محیط واکنش نشان می‌دهند و مغز آن‌ها از این قابلیت برای تنظیم ساعت بدن و سایر کارهای بیولوژیکی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار علمی ممتاز نیوز، پژوهشگران با انجام یک آزمایش منحصر به فرد بر روی اشخاص نابینا دریافته‌اند که این اشخاص می‌توانند تشخیص دهند که چراغ روشن یا خاموش است. 

گفتنی است: پژوهشگران کشف کرده‌اند که نور می‌تواند مغز اشخاص نابینا را فعال نماید و درک درستی از تاریکی یا روشنایی به آن‌ها بدهد. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند: تغییرات نور در مغز اشخاص به سبب دریافت امواج نور توسط بخشی از شبکیهٔ چشم در مغز است که عملکردی متفاوت با دیدن اشیاء و مناظر دیگر دارد. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد: شبکیهٔ بخش پشت چشم است که شامل سلول‌هایی است که به نور واکنش نشان می‌دهند. 

پژوهشگران دریافته‌اند که مغز با استفاده از واکنش به نور در چشم اشخاص نابینا برای تنظیم عملکردهای فیزیولوژی، متابولیسم و تنظیم ساعت بدن اقدام می‌کند. 

پژوهشگران با استفاده از این کشف در جهت کمک به درمان نابینایی می باشند، زیرا مغز اشخاص نابینا هنور به قسمتی از نور واکنش نشان می‌دهد. 

پژوهشگران با انجام MRI و اسکن از مغز اشخاص نابینا در هنگام تابش و عدم تابش نور دریافته‌اند که طیف نور آبی می‌تواند به شبکیهٔ چشم برسد و آن را تحریک نماید. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.