نور لامپ‌ها و آینده حشرات

جام جم آنلاین: طبق تحقیقات دانشگاه اکستر (یک دانشگاه و مرکز تحقیقاتی عمومی واقع در جنوب غربی انگلستان) نور چراغ خیابان‌ها باعث می‌شود در سیستم دگردیسی حشرات و سایر موجودات بی‌مهره تغییراتی ایجاد شود.

این تحقیق که بتازگی در مجله بیولوژی چاپ‌شده، حاکی است زندگی صنعتی ما روی حیات و سیستم طبیعی بسیاری از موجودات تاثیر می‌گذارد.

این تحقیق روی گروهی از بی‌مهرگان که در نزدیکی نورهای مصنوعی زندگی می‌کنند، متمرکز شده است. البته دامنه موجودات زنده در این تحقیق بسیار گسترده در نظر گرفته شده است؛ از گونه‌های شکارچی گرفته تا گونه‌هایی که صرفا در آشغال‌ها زندگی و تغذیه می‌کنند.

واضح است که چنین تغییراتی می‌تواند گونه‌های متنوعی از موجودات زنده را تحت تاثیر قرار دهد.

پرندگان و پستاندارانی که برای تغذیه به چنین موجوداتی وابسته‌اند نیز قطعاً از چنین تغییراتی صدمه خواهند خورد. بر اساس مهم‌ترین اصل اکولوژی تغییراتی از این دست تمامی اکوسیستم را متاثر خواهند ساخت و انسان نیز از آن متاثر خواهد شد.

تیم تحقیقاتی مطالعه خود را در محدوده بازارچه شهر هلستون واقع در غرب استان کورنوال انگلستان متمرکز نمود. برای جمع‌آوری نمونه از تله‌های مختلفی که مستقیماً زیر لامپ‌های خیابان‌ها نصب شدند، بهره گرفتند.

در عین حال در فاصله میان هر لامپ که با لامپ بعدی ۳۵ متر فاصله داشت، تورهای مخصوصی نصب شد و برای چند روز و شب متوالی نمونه‌های مختلفی جمع‌آوری شد.

مزیت استفاده از چنین روش‌هایی آن بود که در وهله نخست، امکان مقایسه نمونه‌ها فراهم شد. به این واسطه نه تنها به تفاوت زمانی برداشت نمونه‌ها ـ اعم از روز و شب ـ توجه شد بلکه حتی تفاوت مکانی ـ اعم از نزدیکی و دوری به چراغ و… ـ نیز مدنظر قرار گرفت.

در این پروژه حدود ۱۱۹۴ نمونه از بی‌مهرگان از ۶۰ گونه مختلف گردآوری شد. یافته‌های تیم تحقیقاتی حاکی از حضور فراوان گونه‌های مختلف در زیر نور چراغ‌ها و اطراف آنها بود.

نکته جالب اینجاست که بی‌مهرگان و حشرات نه‌تنها در شب بلکه حتی در روز هم در محدوده‌های نزدیک به چراغ‌ها فراوانی بیشتری داشتند. این به آن معناست که اثراتی از این دست به یک برهه مشخص زمانی محدود نمی‌شوند.

سرپرست این گروه تحقیقاتی دکتر تام دیویس از موسسه تحقیقات زیست محیطی دانشگاه اکستر است. او درباره این تحقیق چنین گفت: «یافته‌های ما حاکی است آلودگی نوری می‌تواند اثرات بسیار مهلکی روی حیات جانوری شهرهای ما داشته باشد. ما باید از چگونگی تاثیرات فزاینده نورهای مصنوعی روی اکوسیستم‌های حساس و شکننده شهری آگاه باشیم چرا که زندگی ما در شهرها عملا به آنها وابسته است. تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی نوری تغییرات گسترده‌ای در وضعیت حیاتی کل جوامع بی‌مهره به‌وجود خواهد آورد.»

منبع: sciencedaily


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.