نوزادان سنگین وزن، خطر ابتلا به سرطان سینه را در مادران خود افزایش می‌دهند

خبرگزای آریا- حمل یک نوزاد بزرگ در دوران بارداری و به دنیا آوردن آن خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده را بیش از ۲ برابر افزایش می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا،  به نقل از نشریه پلوس محققان دانشگاه پزشکی تگزاس در گالوستون دریافتند که تولد نوزادان با وزن حدود ۴ کیلو و بالاتر با افزایش سطح هورمون‌های سرطان دوست و ایجاد محیط استروژنی منجر به توسعه فاکتورهای رشد مرتبط با سرطان سینه می‌شود.
براساس این گزارش محققان با بررسی ۲۴۰۰۰ زن در ۱۵ مرکز بالینی آمریکا در سال‌های ۲۰۰۳ – ۱۹۹۳ و ارزیابی هورمون‌های دخیل بر وزن هنگام تولد و عامل خطر سرطان سینه مشاهده کردند که بروز این سرطان در زنان با سنگین‌ترین کودک‌ها تا ۵/۲ برابر بیشتر از زنانی است که نوزادانشان وزن کمتری داشتند.
نتایج حاصل از این گزارش حاکی است که یک رابطه مثبت قوی بین وزن نوزادان در هنگام تولد و سطح غلظت هورمون‌های مرتبط با بارداری شامل استیرول (E3)‌ و آنتی استروژن آلفافتو پروتئین (AFP)  و پلاسمای پروتئین (PAAP_A)A  وجود دارد.
براساس این گزارش محققان با انجام بررسی‌های بیشتر متوجه شدند که در زنان مورد مطالعه با سنگین‌ترین کودک‌ها، بروز نسبت بالای E3/AFP  و PAPP-A  تا ۲۵ درصد در مقایسه با زنان دیگر بیشتر است. از طرفی نتایج دیگر این مطالعه افزود که زنان نمی‌توانند هورمون‌های بارداری خود را تغییر دهند ولی می‌توانند گام‌های حفاظتی خود را در برابر سرطان سینه افزایش دهند.
به گفته محققان، تغذیه با شیرمادر  و داشتن بیش از یک فرزند و پیروی از رژیم‌های غذایی سالم و انجام ورزش عواملی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.
با استناد بر این گزارش محققان هم‌چنین افزودند که در حال حاضر تحقیقات بیشتری مورد نیازاست تا ارتباط بین غلظت هورمون‌های بارداری با وزن بالای نوزادان و ایجاد سرطان سینه در زنان را به طور قطعی ثابت کند و بتواند بر پیش‌بینی و پیشگیری این سرطان در آینده تمرکز کند.  


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.