نویسنده محبوب ایرانی‌ها، بخت اصلی نوبل ادبیات ۲۰۱۲

حسین عیدی‌زاده: طبق سنت هرساله با نزدیک شدن فصل اهدای جوایز نوبل، بازار گمانه‌زنی درمورد برنده نوبل ادبیات آغاز می‌شود. جایزه‌ای که به عقیده بسیاری مهمترین جایزه ادبی است که یک نویسنده ممکن است در طول عمر خود بگیرد.

 

برنده جایزه نوبل ادبیات امسال در ماه اکتبر (حدود دو ماه دیگر) اعلام می‌شود. از آنجا که آکادمی نوبل در سوئد هیچ وقت فهرست رسمی نامزدهای جایزه را اعلام نمی‌کند، بازار گمانه‌زنی درمورد بخت‌های اصلی این جایزه داغ است. بد نیست اشاره شود آکادمی نوبل هر ساله از اعضای آکادمی، نویسندگان و اساتید ادبیات و برندگان سالهای گذشته جایزه نوبل ادبیات و منتقدان ادبی سرشناس دعوت می‌کند نامزدهای جایزه را انتخاب کنند. این افراد پس از پر کردن فرم‌هایی آن را تا تاریخ اول فوریه هر سال برای آکادمی ارسال می‌کنند. کمیته ادبیات آکادمی نوبل پس از بررسی فهرست نام‌های رسیده، تصمیم می‌گیرد کدام نویسنده برنده نوبل ادبیات شود.

 

یکی از موسساتی که پیش‌بینی‌هایش درمورد برنده جایزه نوبل ادبیات قابل اعتماد است موسسه لدبروکس است که در تمامی رشته‌های فرهنگی و ورزشی گمانه‌زنی می‌کند. امسال این موسسه شانس هاروکی موراکامی، نویسنده ژاپنی داستان‌های کوتاه و رمان را برای رسیدن به این جایزه بیش از سایر نویسندگان عنوان کرده است. این موسسه شانس موراکامی را یک به ۱۰ تخمین زده است.

 

موراکامی با ترجمه‌های بزرگمهر شرف‌الدین، مجتبی ویسی و مهدی غبرایی به خوانندگان ایرانی معرفی شده است. «کافکا در کرانه»، «فیل ناپدید می‌شود»، «پس از زمین لرزه» و «وقتی از دو حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم» از آثار این نویسنده معروف و محبوب هستند.

 

دو سال پیش ماریو وارگاس یوسا، نویسنده «گفت‌وگو در کاتدرال» و «سور بز» اهل پرو و از نویسندگان مهم ادبیات نوین آمریکای لاتین برنده جایزه نوبل ادبیات شد، اما امسال هیچ نویسنده‌ای از آمریکای لاتین در میان بخت‌های اصلی این جایزه جا ندارد. شاید اگر کارلوس فوئنتس، نویسنده رمان‌های نوآورانه «مرگ آرتمیو کروز»، «آئورا» و «پوست انداختن» چند ماه پیش درنگذشته بود، الان از او به عنوان یکی از بخت‌های اصلی نوبل ادبیات یاد می‌شد.

 

سال گذشته هم توماس ترانسترومر، شاعر سوئدی برنده نوبل ادبیات شد و پس از چند سال بالاخره یک شاعر به این جایزه دست یافت. امسال اما شاعران از بخت بالایی برای بردن نوبل ادبیات برخوردار هستند. کیس نوت‌بوم شاعر تیزبین هلندی یکی از بخت‌های اصلی این جایزه است که لدبروکس شانس او را یک به ۱۲ تخمین زده است. آدونیس، شاعر بزرگ اهل سوریه نیز یکی از بخت‌های اصلی این جایزه است که هرچند بخت او یک به ۱۴ تخمین زده شده، اما با نزدیک شدن روز اعلام برنده نوبل ادبیات، نام او بیش از دیگران بر زبان‌ها خواهد امد.

 

کورمک مکارتی، نویسنده «جایی برای پیرمردها نیست» ، «جاده»، «نصف‌النهار خونین» و فیلیپ راث، نویسنده «یکی مثل همه» دو رمان‌نویسی هستند که بیشترین بخت را در میان نویسندگان آمریکایی برخوردار هستند. آلیس مونرو کانادایی هم از معدود داستان کوتاه نویسانی است که بخت بالایی در گرفتن این جایزه دارد.

 

در فهرست ۱۰ نویسنده و شاعر لدبروکس، افرادی که بیشترین بخت را برای بردن نوبل ادبیات دارند نام‌هایی دیده می‌شود که برای ایرانیان کمتر آشنا هستند؛ در این بین مو یان، رمان‌نویس چینی، اسماعیل کاداره نویسنده اهل آلبانی (از او چند کتاب به فارسی منتشر شده است) و کو اون شاعر اهل کره جنوبی بیش از سایرین بخت بردن نوبل ادبیات را دارند.

 

در هر حال تا رسیدن ماه اکتبر و اعلام برنده نوبل ادبیات باید منتظر ماند و دید نام کدام نویسنده یا شاعر بیش از دیگران بر زبان آورده می‌شود و آیا این شاعر یا نویسنده برنده نوبل ادبیات می‌شود یا خیر.

۵۷۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.