نگاهی به شرق تا غرب آسیا

   لیگ قهرمانان آسیا از همان سال اول یعنی سال ۱۹۶۷ تاکنون، محلی بوده است برای رقابت تیم هایی که پیش از محک خود در سطح جهانی علاقمند به شناخت سطح خود در قاره شان بودند.

مسابقات این لیگ پیشتر  با نام جام باشگاه های آسیا برگزار می شود که البته ایران موفق شده بود در همان سال های ابتدایی با تیم استقلال خود قهرمان آن شود.

استقلال بعدها در سال ۹۱-۱۹۹۰ هم به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.

ایران در مجموع در جام باشگاه های آسیا به ۳ قهرمانی و ۴ نائب قهرمانی رسیده است.

در رتبه اول جدول قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا تیم کره جنوبی و ژاپن قرار دارند.

کره جنوبی با ۹ قهرمانی و ۵ نائب قهرمانی در صدر جدول قرار دارد و ژاپن با ۵ قهرمانی و ۳ نائب قهرمانی در رتبه دوم این جدول است.

عربستان صعودی نیز با ۴ قهرمانی و ۶ نائب قهرمانی سوم می باشد.

در میان تیم های باشگاهی نیز باشگاه یوهانگ استیلرز کره جنوبی با ۳ قهرمانی در سال های ۹۷-۱۹۹۶ ، ۹۸-۱۹۹۷ و ۲۰۰۹ قرار دارد.

پس از این باشگاه نیز استقلال تهران با ۲ قهرمانی و ۲ نائب قهرمانی به همراه باشگاه الهلال و سئونگنام کره جنوبی در رتبه دوم این جدول قرار دارد.

از ایران تیم پاس تهران نیز در سال ۹۳-۱۹۹۲ قهرمانی این جام را کسب کرده است همچنین ذوب آهن اصفهان در سال ۲۰۱۰ و سپاهان اصفهان در سال ۲۰۰۷ موفق به کسب عنوان نائب قهرمانی شده اند.

**آشنایی با منطقه شرق و غرب آسیا

بد نیست بدانیم تیم های آسیایی را به ۲ دسته شرقی و غربی تقسیم کرده اند در منطقه شرق آسیا تیم های باشگاهی کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین، استرالیا و تایلند حضور دارند.

از منطقه غرب آسیا نیز باشگاه های کشورهای قطر، امارات، عربستان، ازبکستان و ایران حضور دارند.

تیم هایی که طی برنامه ریزی های دقیق و سهمیه بندی هایی که قبلاً به آنها اعلام می شود تیم های خود را راهی مسابقات آسیایی می کنند.

**نگاهی به ردپای باشگاه های ایرانی در آسیا

همانطور که قبلاً نیز عنوان کردیم پر افتخارترین باشگاه ایرانی حاضر در رقابت های آسیایی تیم استقلال تهران می باشد.

استقلال ۲ بار قهرمان، ۲ بار نائب قهرمان و ۲ بار رتبه سوم را به دست آورده است.

این تیم دومین تیم پر افتخار آسیا است بعد از استقلال تیم پاس نیز از جمله پرافتخارترین تیم های باشگاهی داخل کشور است.

پاس در سال ۱۹۹۳ قهرمان آسیا شده است.

سپاهان و ذوب آهن نیز شرایط مشابهی دارند و هر کدام یکبار نائب قهرمان شده اند.

در این میان تیم پرسپولیس تهران نیز اگرچه به قهرمانی و نائب قهرمانی دست پیدا نکرده است ولی سه بار توانسته در رتبه سوم جدول قرار بگیرد.

**لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۲

در لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۲، ۳۷ تیم آسیایی حضور دارند و همانطور که قبلاً عنوان شد عده ای از این تیم ها از منطقه شرق آسیا و دیگران از منطقه غرب آسیا انتخاب شده اند شیوه حضور تیم ها در این مسابقات به گونه ای است که یا آنها به صورت مستقیم در رقابت های حاضر می شوند و یا توسط مسابقات پلی آف و به صورت غیر مستقیم وارد رقابت ها می شوند.

**بررسی تیم های غرب آسیا در سال ۲۰۱۲

در سال ۲۰۱۲ و در بررسی که از تیم های غرب آسیا بر می آید ۱۴ تیم لخویا، الریان، الغرافه، العربی، الهلال، الاهلی، التحاد، الجزیره، بنی یاس، النصر، پاختاکور، نسف قرشی، سپاهان و پرسپولیس به صورت مستقیم در مسابقات شرکت دارندو تیم های شرکت کننده در پلی آف غرب آسیا نیز استقلال، ذوب آهن، الاتفاق، الشباب و نفتچی بودند.

در این میان تیم های لخویا- الریان – الغرافه و العربی از قطر، الهلال – الاهلی و الاتحاد و الاتفاق از عربستان صعودی و الجزیره بنی یاس- النصر و الشباب از امارات متحده عربی و پاختاکور – نسف قرشی و نفتچی از ازبکستان و سپاهان – پرسپولیس – استقلال و ذوب آهن از ایران حضور داشتند.

***بررسی تیم های شرق آسیا در سال ۲۰۱۲

در شرق آسیا نیز ۱۴ تیم کاشیوا ریسول – افاسی توکیو- ناگویا گرامپوس- گامبا اوزاکا از ژاپن، چونبوک هیوندای موتورز- سئونگنام ایلهوا – اولسان هیوندای از کره جنوبی و گوانگ ژو اوراگراند- تیانجین تدا و بیجینگ گوان از چین و بریزبن روار – سنترال کوست مارینرز از استرالیا و بوریرام یونایتد از تایلند و بنیاد کار ازبکستان حضور دارند.

تیم های شرق آسیا نیز که در مرحله پلی آف حضور دارند نیز پوهانگ استیلرز کره جنوبی – آدلاید یونایتد استرالیا- چونبورک تایلند و پرسیپورا جایاپورا اندونزی می باشد.

**پر سابقه ترین تیم های غرب آسیا در این جام

در میان تیم های غرب آسیا ی شرکت کننده در جام باشگاه های آسیا تیم پاختاکور ازبکستان با ۱۰ بار حضور وتیم های الهلال عربستان- الاتحاد عربستان و سپاهان اصفهان نیز با ۸ بار حضور پر سابقه ترین تیم ها هستند.

** پر سابقه ترین تیم های شرق آسیا

در میان تیم های شرق آسیا نیز تیم های گامبا اوزاکا ازژاپن و چونبوک هیوندای موتورز از کره جنوبی با ۶ بار حضور در مسابقات پر سابقه ترین آن ها می باشند.

تیم های شرکت کننده در مسابقات آسیایی در ۸ گروه A.B.C.P.E.F.G.H قرار گرفته اند.

*گروه A

در گروه a این رقابت ها تیم های الجزیره – استقلال – الریان و نسف قرشی قرار دارند که الجزیره با ۱۶ امتیاز اول، استقلال با ۱۱ امتیاز دوم، الریان با ۶ امتیاز سوم و نسف قرشی با یک امتیاز چهارم شد.

*گروه ‌B

در گروه b تیم های الاتحاد- بنی یاس- پاختاکور و العربی حضور داشتند که تیم الاتحاد حضور داشتند که تیم الاتحاد با ۱۶ امتیاز اول، بنی یاس با ۱۱ امتیاز دوم، پاختاکور، با ۷ امتیاز سوم و العربی با صفر امتیاز چهارم است

*گروه C

در گروه c نیز تیم سپاهان اصفهان با ۱۳ امتیاز اول، الاهلی با ۱۰ امتیاز دوم، النصر با ۶ امتیاز سوم و لخویا با ۶ امتیاز چهارم می باشد.

*گروه D

در گروه D نیز ْ، الهلال با ۱۲ امتیاز اول، پرسپولیس با ۱۱ امتیاز دوم، الغرافه با ۶ امتیاز سوم و الشباب با ۶ امتیاز سوم و الشباب با ۲ امتیاز چهارم شده است.

*گروه E

در گروه E نیز آدلراید یونایتد با ۱۳ امتیاز اول، بنیاد کار با ۱۰ امتیاز دوم، پوهانگ استیلرز با ۹ امتیاز سوم و گامبااوزاکا با ۳ امتیاز چهارم شده است.

*گروه F

در گروه F اولسان هیوندای با ۱۴ امتیاز اول، اف سی توکیو با ۱۱ امتیاز دوم ، بریرین روآ با ۳ امتیاز سوم و بیجینگ گوان با ۳ امتیاز چهارم شد.

*گروه G

در گروه G نیز، سئونگنام ایلهوا چونما با ۱۰ امتیاز اول، ناگویا گرامپوس با ۱۰ امتیاز دوم، سنترال کوست مارینرز با ۶ امتیاز چهارم شده است.

*گروه H

در گروه H نیز، گوانگ ژو اوراگراند با ۱۰ امتیاز اول، کاشیوا ریسول با ۱۰ امتیاز دوم، چونبوک هیوندای موتورز با ۹ امتیاز سوم و بوریرام یونایتد با ۶ امتیاز چهارم شد

*مرحله یک چهارم نهایی

دور رفت مرحله یک چهارم نهایی رقابت های نیز انجام شده است و الاتحاد به مصاف گوانگ ژو اورگراند رفت که نتیجه ۴ بر۲ به نفع الاتحاد بدست آمد.

هم چنین سپاهان – الاهلی به مصاف هم رفتند که نتیجه تساوی بدون گل بدست آمد آدلاید یونایتد و بنیاد کار نیز به نتیجه ۲-۲ رضایت دادند اولسان هیوندای و الهلال نیز به مصاف هم رفتند که اولسان هیوندای با یک گل بازی را برد که حالا باید دید در دور برگشت چه نتایجی رقم می خورد…..


Varzesh3.com | ورزش ۳

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.