نگاهی متفاوت به گردو در ایران

۲۲ آبان ،

ایران با همه ظرفیت های بالای تولید رتبه سوم را در تولید گردو در جهان دارد که با تقویت زیرساخت ها می توان این رتبه را ارتقاء داد.

داود یارمحمدی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، گفت: با توجه به شرایط متنوع تولید محصول در ایران، گردو یکی از محصولاتی است که دارای ظرفیت صادراتی است اما هنوز در حاشیه قرار دارد.

وی گفت: یکی از بزرگترین باغات گردوی جهان که به تأیید سازمان فائو هم رسیده به وسعت ۷۵۰ هکتار در شهمیرزاد از توابع استان سمنان قرار دارد.

یارمحمدی به رتبه تولید گردو ایران در جهان اشاره کرد و گفت: در میان کشورهای دنیا، ایران بعد از چین و آمریکا با تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن گردو در سال در رتبه سوم قرار دارد.

این کارشناس مرکز ایران را بهترین مکان برای تولید گردو در کشور دانست و گفت: از میان همه نقاط ایران، مرکز ایران مانند استان های کرمان، سمنان و فارس مستعد کاشت گردو می باشند و انواع گردو را می توان در آن به عمل آورد اما بیشترین نوع تولید گردو از نوع گردوی معمولی است.

یارمحمدی به رتبه تولید گردوی استان ها اشاره کرد و گفت: از میان استان های کشور، همدان و به ویژه شهر تویسرکان بهترین کیفیت تولید گردو را دارد و بعد از آن استان های فارس، آذربایجان شرقی، تهران و کرمان رتبه های بعدی را دارند و استان ها ۷۲ درصد تولید گردو را در کشور به خودشان اختصاص داده اند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه از گردو استفاده های جانبی فراوانی برای مثال در تولید مواد آرایشی و بهداشتی می شود لازم است تا علاوه بر فصل برداشت بعد از آن هم فکری به حال بسته بندی این محصول بعد از تولید کرد./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.